Hoe wordt een raceauto gemaakt?

Raceauto’s, ze bestaan er in alle soorten en maten. Motorsport is een van de meest brede sporten die er is, vele diverse klasse’s met vele bijbehorende auto’ s. Allemaal hebben ze verschillende eigenschappen, maar ze zijn zeker in geen enkel opzicht gelijk aan een normale auto. Dat roept natuurlijk vragen op, hoe worden dit soort auto’s dan gemaakt, wat is er voor nodig, en wat zijn de verschillen ten opzichte van de normale auto. Gaat er iets anders aan vooraf of is er een extra proces achteraf? Daar gaan we je vandaag antwoord op geven. Vandaag behandelen we de vraag: hoe worden race auto’s eigenlijk gemaakt?

De raceauto, een breed fenomeen.

Velen denken bij racen direct aan de Formule 1. Echter, er zijn heel veel diverse race bolides in allerlei soorten en maten. Auto’s die echt enkel ontwikkeld zijn voor het racen worden dan ook speciaal gemaakt, vaak ook op een speciale fabriek van een race team/organisatie. Bij andere klasse’s zoals rallysport worden auto’s gebruikt waar ook normale mensen mee rijden. Bij deze auto’s wordt al het overbodige uit de auto verwijderd/gesloopt. En er worden de nodige aanpassingen gedaan om de auto daadwerkelijk ”raceproof” te maken.

Allerlei trucjes tot snelheid.

Er mogen dan wel allerlei verschillende klasse’s zijn, elke raceauto is in enig opzicht hetzelfde, ze hebben allemaal diverse factoren die de auto dan daadwerkelijk maakt tot een raceauto.

Ten eerste hebben alle raceauto’s een krachtige motor nodig met veel trekkracht. Dit is belangrijk om de auto in een rechte lijn sneller te laten gaan, dit zorgt voor veel tijdwinst.

Ook hebben alle raceauto’s een geschikte aerodynamische vorm die past binnen de reglementen van de klasse en vaak ook een spoiler voor en achter. Dit zorgt voor betere luchtgeleiding door de auto, waardoor verschillende essentiële systemen in de auto zoals de motor en de remmen beter kunnen worden afgekoeld zodat deze niet oververhitten. Dit zorgt ook voor betere neerwaartse druk (ook wel downforce genoemd), dit zorgt voor meer grip in de bochten. Hier valt ook veel tijdwinst mee te behalen, allen geldt wel: Hoe meer downforce, hoe meer grip in de bochten maar hoe minder snelheid op de rechte stukken. Want al deze extra neerwaartse druk zorgt voor een tragere snelheid in een rechte lijn.

Ook is het belangrijk dat een raceauto voldoet aan allerlei veiligheidsvoorschriften die door een speciale commissie worden bepaald, dit garandeert meer veiligheid voor de coureur en dit staat natuurlijk boven alles. Enkele voorbeelden zijn een speciale kuipstoel en een zespuntsgordel.

Het laatste wat een raceauto zo uniek maakt zijn de banden, de banden van een raceauto hebben een speciaal of soms zelfs geen profiel. Ze zijn extra glad en vaak een stuk breder, dit zorgt voor snellere slijtage, maar ook voor meer grip wanneer je op de het circuit rijdt, dit zorgt ook voor snellere rondetijden.

Er zijn verschillende (internationale) bedrijven die werken aan de autoproductie. Vaak gaat het om hydraulische gereedschappen, als een rettungszylinder en andere materialen, gereedschappen en tactieken waar je wellicht niet zo veel van af weet. We hopen het met dit artikel in ieder geval wat makkelijker én leuker gemaakt te hebben!