Racen met of zonder magneet?

Racen met of zonder magneet?

Is het nodig om met een magneet te racen of kan een auto ook bestuurd worden zonder magnetische krachten?

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Slotvisie

Racen met of zonder magneet?

Een nieuwe slotcar wordt meestal uitgebracht met een magneet. Is het nodig om met een magneet te racen of kan een auto ook bestuurd worden zonder magnetische krachten.

Traction magnet

In 1973 bracht het merk Cox de eerste slotcar uit met een magneet (traction magnet). De magneet werd daarmee nog niet een standard uitrusting van een racebaanauto. Grote merken van plastic racebanen, zoals Fleischmann, Scalextric en Carrera gebruikten nog geen magneten in de jaren zeventig en tachtig. Vanaf de Viper van Fly zijn magneten in slotcars gemeengoed geworden.

Met een magneet vliegt een auto minder snel uit de bocht

De metalen rails trekt de auto naar de baan. Dit is een voordeel, maar er zijn meer nadelen. Een auto met een magneet vertoont een onnatuurlijk rijgedrag. Driften is bij sommige merken nagenoeg niet mogelijk. Bij hoge snelheid zie je de auto dus niet driften en vliegt de auto opeens - zonder dat het gedrag van de auto dit aankondigt - uit de baan.

De snelheid van auto’s met sterke magneten is te hoog

Gevolg van een crash kan grote schade zijn. Ouderen en kinderen vinden het lastig om een hele snelle auto te volgen op de baan. De ene magneet is de andere niet. De magnetische kracht verschilt van magneet tot magneet.

Meten is weten.

Door gebruik te maken van een ‘Magnet Marshal’ kun je magneetkracht meten en de auto’s gelijkwaardig maken door de positie van de magneet te verhogen. Het is dus lastig om twee gelijkwaardige modellen op de baan te zetten, zonder de magnetische kracht aan te passen.

Kun je een magneet zomaar uit de auto halen?

Ja en nee.

Ja, een magneet kun je vrij eenvoudig uit het model verwijderen.

Nee, de fabrikant heeft de auto zonder magneet nooit getest. Het is dus de vraag hoe de slotcar presteert zonder magneet.

Afhankelijk van de racebaan (de ondergrond) kun je een magneet verwijderen zonder aanpassingen te verrichten. Baanstukken van Ninco en Carrera zijn ruw genoeg. Gewoon iets minder snel racen (neem voor lief dat de rondetijden omhoog schieten). Op deze racebanen vertoont een auto zonder magneet een mooier rijgedrag. Bij gladde racebanen is de bandenkeus van vitaal belang.

Downforce

Er zijn ook slotracers die na het verwijderen van de magneet de ‘downforce‘ verbeteren door de auto’s te verzwaren met lood. Magneetloos slotracen stelt hogere eisen aan de modellen, want oneffenheden komen sneller aan het licht. Een auto met kromme onderdelen (chassis, assen etc.) kan met een magneet ook snel zijn, omdat de auto hoe dan ook tot de baan wordt aangetrokken. Als de magneet uit de auto wordt gehaald, zal zo’n slotcar veel stuiteren en daardoor snelheid verliezen.

Racen met of zonder magneet?

De meeste thuisracers trekken zich nergens wat van aan en racen met de modellen zoals ze zijn gekocht. Daar is niets mis mee. In het clubcircuit wordt over het algemeen niet met magneten geracet. Veel slotracers vinden dat je bij racen zonder magneet vaardiger moet zijn.

Racen zonder magneet

Mijn mening

Ik race zonder magneten en zonder lood. Op een Ninco racebaan heb ik die stap gezet, omdat het grotere verscheidenheid geeft tussen verschillende slotcars. Nu race ik op hout en met stroomgeleiding van koper. Een magneet heeft dan geen effect (behalve het gewicht). Dat de snelheid lager is, vind ik een prettige bijkomstigheid.

Nadeel is dat ‘standaard’ slotcars door de mand vallen. Hierdoor race ik vooral met auto’s uit het duurdere segment, zoals slotcars van NSR. Een magneet heeft voor mij geen aantrekkingskracht meer, maar dat geldt niet voor iedereen. Dat hoeft ook niet. Voel je vrij en slotrace zoals jij het wilt. Met of zonder magneet.

Gepubliceerd op 10 juni 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

15 jaar slotraceclub Slipstream

Klasse1Slotracing: Formule 1 op schaal 1:24

Racen in Het Souterrain