Racen in het Souterrain

Racen in het Souterrain

De mooiste thuisbaan van Nederland is gemaakt door Marc Stouten.

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Slotvisie

Racen in het Souterrain

Je kunt honderden foto’s van deze prachtige racebaan op de het internet hebben gezien, maar als je dit circuit in werkelijkheid ziet dan sla je nog stijl achterover.

Je waant je in Italiaanse sferen als je Het Souterrain betreedt

De indrukwekkende racebaan en dito muurschildering brengen je naar Sicilië; het decor van de Targa Florio. De Targa Florio was een een beroemde race die vanaf 1906 jaarlijks plaatsvond op een stratencircuit in Sicilië. De race ging over bergpassen en dwars door dorpen. En niet zonder gevaar! De laatste officiële wedstrijd werd gehouden in 1977, omdat er teveel dodelijke slachtoffers vielen. Daarna werd de race omgeturnd tot de Targa Florio Rally.

Het dorpsplein van Het Souterrain

De racebaan heeft drie sporen

Op het dorpsplein en in de bergpas lopen de sporen naar elkaar toe. Degene met de meeste lef, of degene die vergeet te remmen, wint op die punten op de baan. Het kan ook gebeuren dat er een slotcar onbedoeld uit de baan wordt geduwd, maar dat is geen probleem. Sorry zeggen, op elkaar wachten en samen doorrijden. In Het Souterrain ga je sportief met elkaar om; geen maffiapraktijken in deze Siciliaanse enclave in Zuid-Holland.

Scenery

Marc heeft ongelooflijk goed oog voor sfeervolle tafereeltjes met figuranten, zoals een dorpsplein met mensen. Daarnaast zie naast de baan prachtige handgemaakte bomen, een ijscoman, verkeersborden, kilometerpaaltjes, bootjes, bloemetjes met oude dametjes, een Abarth met pech, een boerderij en veel volk op de been. De sfeervolle Italiaans ogende huizen hebben prachtige rode daken. "Ach, gewoon golfkarton met een likje verf”, zegt Marc er zelf over.

Rondetelling

In één van de huizen is de beamer verstopt. Op de wand worden tijdens de race de tussenstanden en rondetijden geprojecteerd. Marc maakt gebruik van LapTimer. Het programma regelt dat er alleen tijdens de race stroom op de baan is. Dus na afloop van de race stoppen de auto's vanzelf. Marc noteert dan het aantal ronden en telt daar een aantal baanvakken (waar de auto zich bevindt) bij op. De racebaan is namelijk onderverdeeld is sectoren. Door bij iedere heat het aantal ronden en de baanvakken bij elkaar op te tellen, wordt de uitslag berekend.

Het Souterrain

In gesprek met Marc Stouten

Een kort interview met een racebaanhobbyist in hart en nieren.

Hoe ben je een slotracer geworden?

Via een collega ben ik in contact gekomen met het slotracen. Hij nam me een keer mee naar de racebaanclub Almere Slotracing, waar hij lid van was. Ik had een treinenhobby waarbij ik banen bouwen leuker vond dan ermee rijden. Met slotracen zag ik fun van rijden wel zitten en zodoende raakte ik besmet met het racebaanvirus en via www.oldslotracer.com kwam ik op het idee een baan te bouwen in plaats van kant en klaar te kopen. De treintafel op zolder maakte plaats voor een zelf gefreesde racebaan. In 4 jaar tijd heb ik 3 banen gemaakt. Later heb ik extra ruimte gecreëerd voor een 'echte' racebaan met wat serieuze afmetingen. Een jaar of 6 geleden ben ik via mijn eigen blogspot in contact gekomen met het slotracewereldje van bloggers.

Je rijdt nu op hout. Heb je ook eerder een baan van een bestaand merk gehad?

Nee, ik zag voordelen en uitdaging van hout ten opzichte van plastic en zodoende heb ik gelijk de stap gemaakt naar hout. Ben denk ik ook redelijk handig. Via jouw site heb ik voor en nadelen afgewogen en in die periode begon HenkG te bouwen en was voor mij keuze snel gemaakt.

Hoe is de voorliefde voor het thema van je baan ontstaan?

Via Oldslotracer.com kwam ik op het thema Targa Florio. Ook via jouw site geloof ik, haha! Nostalgie van de jaren 70 trok me enorm. Zelf kijk ik bijvoorbeeld nooit naar Formule-1 op Tv. Geen tijd en het boeit me wat minder. Modellen van die tijd vind ik gaaf en straatracen sprak me aan. Het is ook een extra uitdaging voor bouwen, meer dan een 'wat recht toe aan racebaan'.

Je vertelde dat dit je derde versie is? Wat heeft je doen besluiten om de twee eerdere af te breken?

Ik denk dat ik een perfectionist ben, want onvolkomenheden van baan storen mij en ben en blijf graag creatief bezig. Nieuwe ideeën die ik later op doe, verwerk ik in nieuw ontwerp. De huidige baan staat nu ruim 1 jaar. Ik denk dat deze het wel langer volhoud dan de vorige banen. Bijvoorbeeld het idee van rijden door een straat met een plein in het midden en sporen die naar elkaar toe kruipen, vind ik geweldig.

Wat zijn je favoriete slotcarmerken? Wat is de laatste slotcar die je hebt gekocht?

NSR en Slot.it zijn mijn favoriete merken en mijn favoriete auto is de Porsche 917. De Ford GT40 van NSR is mijn laatste aankoop.

Een sterk punt van jouw racebaan is de prachtige muurschildering. Hoe is dit ontstaan?

Ron Harries is een goede fietsvriend van mij en is kunstschilder. Kunstschilderen is zijn hobby en doet soms klussen. Ron heeft het aangeboden tijdens een verjaardagsfeestje. Hij kende de baan op zolder en ik vertelde over plannen van kelder. We hebben vakantiefoto's opgezocht via Picasa en hebben daar een panoramatekening van gemaakt van bekende plaatsen en typische landschappen van Sicilië. Hij is aantal maanden bezig geweest. In weekenden kwam hij logeren en ging dan schilderen. Ondertussen ging ik bouwen aan de racebaan.

Tenslotte, jaarlijks organiseer je een race met andere bekende mensen uit de racebaanwereld. Hoe is dit ontstaan?

Via Blogspot heb ik Marc Brevoord leren kennen, evenals Paul, HenkG, PorsheHarry, Steffer die allen apart langs kwamen. Marc en ik kwamen toen met het idee om Souterrain Cup te organiseren. Ook om gebruik van de baan te stimuleren en omdat het hartstikke leuk is. Porsche Harry noemde op zijn blog de 'Souterrain Cup' ook wel 'De Cup van de bloggers'. Een leuk bedachte naam aangezien de vertegenwoordiging van de destijds actieve bloggers met een thuisbaan, een mooie landelijke dekking had.

Marc, bedankt voor de uitnodiging en het gesprek. Het is een eer om op jouw racebaan, Het Souterrain, te racen.

Naschrift: Inmiddels is deze versie alweer afgebroken. Een nieuwe racebaan met hetzelfde thema is gebouwd.

Het Souterrain

Gepubliceerd op 10 juni 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

15 jaar slotraceclub Slipstream

Klasse1Slotracing: Formule 1 op schaal 1:24

Racebaan: Pleasuredome 4