De populariteit van het slotracen

De populariteit van het slotracen

De racebaanhobby kent al een lange geschiedenis, maar de populariteit van het slotracen kent hoge pieken en diepe dalen.

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Slotvisie

De populariteit van het slotracen

Het slotracen is ontstaan aan het einde van de jaren vijftig. De racebaanhobby kent dus al een lange geschiedenis, maar de populariteit van het slotracen kent hoge pieken en diepe dalen. Een uitgebreid verhaal over de populariteit van het slotracen.

Aurora

Aurora veroorzaakt een echte slotrace-hausse in de jaren zestig. In 1965 had Aurora meer dan 25 miljoen HO (de kleinste schaal) slotcars verkocht. Huidige fabrikanten kunnen alleen maar dromen van dergelijke verkoopcijfers. HO domineerde met een ruime marge met de grotere schaal modellen. In eerste instantie kochten de volwassenen de sets voor hun kinderen. In de loop van de jaren zestig kregen de volwassenen ook interesse in de slotcars. Vanaf dat moment is de verkoop van racebaanproducten geëxplodeerd. In het midden van de jaren zestig trokken de grotere slotcars meer kopers. De 1:24 modellen, vooral bedoeld voor de clubbanen, waren niet aan te slepen.

Boeken en tijdschriften

Er verschenen veel boeken en tijdschriften over slotcars en racebanen. De belangrijkste drie tijdschriften waren Model Car & Racing, Car Model en Model Car & Track. Deze drie bladen hebben bijgedragen aan het populariseren van het slotracen. Er werd geschreven over het clubracen en de opkomst van de plastic baandelen. De clubracers reden met modellen op schaal 1:24 terwijl de thuisracers vooral bezig waren met HO-racebanen. Het racen met 1:32 modellen, zoals dat nu gemeengoed is, stond nog in de kinderschoenen.

Er was veel geld te verdienen in de racebaanbranche

In 1966 was de piek van de populariteit van het slotracen. Op dat moment werden meer dan 5.000 publieke wedstrijden per jaar georganiseerd in de Verenigde Staten. Racen bij commerciële clubs was mogelijk in alle grote en kleine steden. Het aantal wedstrijden nam af tot ongeveer 1.500 aan het eind van 1967.

Helaas ging het aan het einde van de jaren zestig nog verder bergafwaarts met de sport, want zo werd het slotracen op dat moment nog gezien. Het clubracen werd veel te duur. De techniek ging met sprongen vooruit, maar de ontwikkeling daarvan kostte veel geld. De consumenten konden en wilden de enorme bedragen niet meer aan de hobby uitgeven. Het waren enkel nog de fabrieksteams van de racebaanmerken die met het beste materiaal racete. Door deze concurrentievervalsing haakten de hobbyracers massaal af.

Glorietijd

Aan het einde van de jaren zestig de hype van het slotracen voorbij. Die glorietijd is nooit meer teruggekomen. Het tijdschrift Model Car & Racing had in het redactionele artikel van het januari nummer in 1967 een vooruitziende blik:

“..also, the 1/32 scale tracks don't go out of business. They and HO are really the future of this hobby. Most people would really like to race at home, if only new and interesting cars and motors were made available to them in just half the volume catering to the 1/24 scale crew. We are glad to say that a few manufacturers are beginning to show more interest in 1/32 scale. There's a future in it."

Ook in Europa was het slotracen populair

Het slotracen speelde zich voornamelijk thuis af. Er waren in Europa minder raceclubs dan in de Verenigde Staten, waardoor vooral slotcars op schaal 1:32 over de toonbank gingen. In de jaren zeventig waren Märklin, Scalextric, Carrera en Fleischmann populair in Nederland. Er waren nog andere merken verkrijgbaar, zoals Jouef en Polystil, maar de voorgenoemde merken waren de grootste spelers op de markt.

Märklin

Märklin heeft auto’s en baandelen uitgebracht tussen 1967 en 1982. Na 1982 richtte het merk zich op de modeltreinen. Het is geen toeval dat Märklin de productie van racebanen stopte in de jaren tachtig. De populariteit van de racebanen had immers een dieptepunt bereikt. Fleischmann was erg populair aan het begin van de jaren tachtig, maar ook dit merk stopte met de productie van racebanen. Ook toen was het crisis en tachtig gulden voor een auto, want dat was de prijs voor een F1 Ferrari van Fleischmann, was ook te hoog. Dat konden de kinderen niet betalen.

Carrera heeft ook zware tijden doorgemaakt.

Het trieste dieptepunt was de zelfdoding van oprichter van het merk. Het Duitse bedrijf ging bijna failliet vanwege de financiële problemen. Josef Hermann Neuhierl moest personeel ontslaan en probeerde investeerders te vinden. Het werd Neurhierl allemaal te veel en beëindigde zijn leven (samen met zijn moeder) in 1985. Carrera kon een doorstart maken onder een nieuw management.

In de jaren 70 en 80 waren de racebanen vooral in de (Europese) markt gezet als speelgoed. Pas toen het materiaal beter werd (realistischer) bleek er toch weer, net zoals bij de modeltreinen, een hobbymarkt in te zijn. De racebaan ging van de woonkamer naar de hobbykamer. De tapijtracers werden hobbyisten. Daardoor ging het in de jaren negentig weer de goede kant op met het slotracen.

Fly Model Car

De ommekeer in de racebaanhobby komt onder andere door Fly Model Car. De eerste slotcar van dit Spaanse merk viel op door de gedetailleerde uitvoering van het model. Ook Ninco speelde een belangrijke rol in de wederopstanding van het slotracen. De modellen gingen steeds beter lijken op de 1:1 versies. Magneten werden in slotcars gemonteerd, waardoor het racen eenvoudiger werd. Ook werden de onderdelen steeds beter waardoor het steeds leuker werd voor hobbyisten.

In Spanje en Engeland werd het slotracen weer populair

Veel raceclubs werden geopend werden voorzien van baanstukken van Ninco. Naast DTM en GT races werd Slotrally geïntroduceerd. Deze vorm van slotracen is buiten Spanje niet populair. Bij Slotrally worden tijdelijk racebanen neergelegd in de sfeer van een bepaalde rally. Drommen slotracers komen daar op af om hun kunsten te vertonen. Het gevolg was dat er enkele Spaanstalige tijdschriften waren. Guia Slotracing, MiniautoSlot en Masslot zijn jarenlang de grote tijdschriften geweest. Alleen MasSlot bestaat nog.

Scalextric en Carrara vaarden wel bij de populariteit van het slotracen

In de Duitstalige landen nam de interesse voor het slotracen enorm toe. Carrera ging zich niet alleen toeleggen op de hobbyisten maar wist en weet met de kleinere schaal (1:64) veel racebanen te verkopen. Carrera is inmiddels populairder dan ooit en Scalextric blijft ook goed aan de weg timmeren. Rond 2006 brachten de grote merken, Ninco, Carrera, Scalextric en SCX digitale racebaansystemen op de markt. Vooral de systemen van Carrera en Scalextric sloegen aan. Carrera heeft bijna al haar bestaande klanten weten te overtuigen dat analoog racen passe is. Ook Scalextric verkoopt meer digitale dan analoge racebanen.

Racebaanhobby in Nederland en België

In Nederland is aan het begin van deze eeuw het slotracen ook zeer populair geweest. De website Racebaan.com telde op het hoogtepunt 4.000 bezoekers per dag. Dit soort bezoekerscijfers zullen websites voorlopig niet halen. De crisis heeft toegeslagen. De budgetten voor hobbyisten zijn geslonken. De toekomst zal leren wanneer de populariteit van het slotracen weer gaat toenemen. Uit dit artikel blijkt dat de hobby ups en downs kent.

Afwachten tot anderen de racebaanhobby (her)ontdekken is geen optie. We moeten zelf in actie komen. Kunnen de racebaanhobbyisten iets doen om de populariteit van het slotracen weer in de lift te krijgen?

De beste methode is ons enthousiasme voor de hobby over te dragen op (onze) kinderen, vrienden, kennissen en familieleden. Laat anderen met jouw hobby meegenieten. Op die manier kunnen we een positieve bijdrage leveren aan de populariteit van de racebaanhobby. Dat is goed voor de slotracers, winkeliers en fabrikanten. Misschien komen de gouden racebaantijden ooit weer terug.

Gepubliceerd op 10 juni 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

15 jaar slotraceclub Slipstream

Klasse1Slotracing: Formule 1 op schaal 1:24

Racen in Het Souterrain