Racebaan: Pleasuredome 4

Racebaan: Pleasuredome 4

In de serie slotracebanen van JeeWee is dit een beschrijving van Pleasuredome 4.

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Slotvisie

Racebaan: Pleasuredome 4

In de serie slotracebanen van JeeWee is dit een beschrijving van Pleasuredome 4, een circuit dat intensief gebruikt is vanaf 2004. In 2006 werd het circuit weer afgebroken in verband met een (internationale) verhuizing.

Het ontwikkelen van een nieuwe vaste racebaan kost tijd.

Omdat je er vanuit moet gaan dat je er enkele jaren gebruik gebruik maakt van de permanente racebaan, is het verstandig tijd te nemen voor de ontwerpfase. Gedurende enkele maanden zijn veel ontwerpen, die op een computer tot stand waren gekomen, uitgeprobeerd op de vloer van de hobbykamer. Het basisidee voor deze nieuwe racebaan is een driehoek. Voor dit circuit is gekozen voor deze vorm, omdat bij een dergelijke opstelling plaats is voor twee racers en twee of meer baancommissarissen (om auto’s weer in de baan te zetten). Bij dit ontwerp loopt men elkaar niet in de weg.

Na de ontwerpfase begon de bouw van de tafel

Om een stevige tafel te krijgen is het vaak handig deze aan minimaal een zijde aan een muur te monteren. Van deze regel is bij de bouw van Pleasuredome 4 afgeweken, omdat er deze keer de voorkeur aan wordt gegeven om rond de gehele baan te kunnen lopen. Doordat de tafel midden in een ruimte was geplaatst, was het noodzakelijk de tafelpoten extra stevig te bevestigen aan het tafelblad. Voor de poten zijn balkjes (4,5 x 4,5 cm) gebruikt en het tafelblad is van MDF (8 mm). De tafel is ongeveer één meter hoog en voorzien van een opstaande rand, zodat de auto’s niet van de tafel kunnen vallen. De functionele tafel van Pleasuredome was geen architectonisch hoogstandje en is nimmer door Jan De Bouvrie geprijsd.

Bochtencombinaties

Alle bochtcombinaties komen op het circuit maar één keer voor. Dat maakt een racebaanontwerp afwisselend en uitdagend. De twee rechte stukken worden onderbroken door drie standaardbochten met een flauwe bocht. Aan het einde van het tweede rechte stuk is een ruime bocht gemaakt die leidt tot de chicanes. Twee standaardbochten en twee scherpe bochten vormen de 180 graden bocht die na chicanes komt. Vervolgens gaat de weg via een flauwe bocht naar de laatste scherpe bocht voor het rechte einde. De totale lengte van de baan is ruim 12 meter. Ruim voldoende afstand voor een uitdagende racebaan.

Nadat de tafel gereed was, werd de baan uitgelegd op de tafel. De eerste dagen werd er alleen getest of het ontwerp aan de verwachtingen voldeed. Nadat met tevredenheid was vastgesteld dat het ontwerp uitdagend genoeg is voor de geoefende racer, kon een begin worden gemaakt met het maken van de baankanten. De plastic baankanten van Ninco zijn van goede kwaliteit, maar zijn niet erg realistisch. Vanzelfsprekend is het mogelijk deze baankanten te verven, maar er is gekozen de gehele racebaan te laten verzinken in het hout (6mm mdf). De baanstukken lagen los op de tafel, maar tussen het mdf. Uit de mdf-platen zijn de contouren van het circuit gezaagd, zodat de baan op een natuurlijke wijze in het landschap lag.

Kleren maken de man en scenery maakt de modelracebaan.

Bij de betere modelbouwwinkel kun je allerlei accessoires kopen om van je baan een aantrekkelijk landschap te maken. Gras, struiken, bomen en zand vormen de basis. Voeg daarbij allerlei racebaantoebehoren toe, zoals bandenstapels, baanfiguren, hekwerken en reclameborden en je krijgt de sfeer van een echt circuit op miniatuurformaat.

racebaan Pleasuredome

Scenery

Zowel een moderne pitstraat als een vervallen gebouwen in de stijl van het circuit van Reims sierden langs de baan. De scenery werd pas aangebracht nadat het mdf van een kleurtje was voorzien. De finishing touch waren witte strepen langs de baan en de geverfde kerbstones. De plaatsen waar de baan breder moet lijken is met zwarte krijtverf voorzien. Daar waar het gras moest komen is een groene verflaag aangebracht, omdat het strooisel van het gras het beste op een groen gekleurde ondergrond kan worden aangebracht.

Artkit

Al jaren wordt op Pleasuredome gebruik gemaakt van de lantaarnpalen van het merk Artkit. Er zijn nog enkele racebaanmerken die verlichting voor de racebaan aanbieden. De verlichting was aangesloten op een aparte transformator, dus elektriciteit voor de racebaan en verlichting zijn gescheiden.

Over stroom gesproken. Op het Ninco aansluitbaanstuk waren twee transformators van startsets aangesloten, zodat beide sporen onafhankelijk stroom ontvingen. De snelheidsregelaars van Parma hebben jaren dienst gedaan op Pleasuredome. Het werd toen nog niet nodig gevonden de oranje „Economy“ regelaars (45-Ohm) te vervangen.

De tijdregistratie werd gedaan met model DS-200 van DS-Racing

Voor een thuiscircuit geeft dit apparaat ruim voldoende functionaliteit, zoals rondetijden in duizendste, race in aantal ronden of tijd, geheugen voor drie snelste ronden en geluidssignaal bij begin of einde van een race. Een lichtbrug van het zelfde merk zorgde ervoor dat de geen enkele auto werd overgeslagen. Tijdmetingsapparatuur van DS Racing wordt op veel thuisbanen en clubcircuits gebruikt vanwege de betrouwbaarheid.

Pleasuredome 4 was een heel erg fijn circuit om op te racen.

Nadeel is dat de layout vrij veel plaats in beslag neemt. Het circuit is 4 meter lang en ruim twee meter breed. Tot slot lees je hieronder een artikel over Pleasuredome 4 zoals dit is gepubliceerd in het Duitse racebaantijdschrift Car-On-Line in 2005.

racebaan Pleasuredome

Gepubliceerd op 10 juni 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

15 jaar slotraceclub Slipstream

Klasse1Slotracing: Formule 1 op schaal 1:24

Racen in Het Souterrain