Racebaan: Pleasuredome 2010

Racebaan: Pleasuredome 2010

In de serie slotracebanen van JeeWee is dit een beschrijving van Pleasuredome 2010.

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Slotvisie

Racebaan: Pleasuredome 2010

In de serie slotracebanen van JeeWee is dit een beschrijving van Pleasuredome 2010. Deze versie van Pleasuredome is gebouwd in de zomer van het jaar 2010, vandaar de naam Pleasuredome 2010. Helaas is in 2013 de racebaan afgebroken vanwege een internationale verhuizing.

Het ontwerp

Het ontwerp is gebaseerd op een layout van een circuit met baanstukken van Carrera. Er is voor Pleasuredome 2010 wel afgeweken van het Carrera ontwerp, dus het is niet mogelijk om de baan precies na te maken met baandelen van dat merk. Een belangrijk onderdeel van de layout is de breedte van de baan. Aangezien deze racebaan ook geschikt moest zijn voor 1:24 slotcars is voor de breedte van Carrera gekozen. De rijbaan, inclusief slipstroken is 40 centimeter. De afstand tussen de sporen is 10 centimeter. Deze racebaan nam door de breedte relatief veel ruimte in.

racebaan Pleasuredome 2010

Pleasuredome 2010 was een ‘design track’

De vorige baan, Racebaan: Pleasuredome iTrack, viel ook in deze categorie. Dit circuit is ook sober van opzet. De racebaan heeft geen scenery, omdat er op deze baan werd geracet met modellen van verschillende schaalverhoudingen; namelijk 1:24, 1:28 en 1:32. Op Pleasuredome 2010 is gereden met modellen van onder andere BRM (1:24), Xlot (1:28) en NSR, Slot.it en Ninco (1:32). Dit zijn slotcars uit het hogere segment. Racen op hout is een totaal andere ervaring dan racen op plastic racebanen en het stelt hogere eisen aan het materiaal.

Circuitdetails Pleasuredome 2010

racebaan Pleasuredome 2010

Hoe maak je een racebaan van hout?

Iedereen kan een racebaan maken van hout. Je moet natuurlijk niet te onhandig zijn, maar met een beetje hulp, kunnen alle hobbyisten een eigen ‘droomcircuit' maken. De belangrijkste stappen van het bouwproces Pleasuredome 2010 lees je hieronder.

racebaan Pleasuredome 2010

Stap 1 – Layout

De belangrijkste stap is het maken van een baanontwerp. Het baanontwerp moet in de meeste gevallen worden aangepast aan de ruimte van de kamer. Voor een houten racebaan kun je speciale software (tekenprogramma’s) gebruiken, maar je kunt ook andere hulpmiddelen inzetten, zoals baanstukken van een bestaand merk of zelf een papieren 1:1 voorbeeld knippen en plakken.

Stap 2 – Layout op hout

Voor het circuit zijn drie standaard platen Mdf nodig. De gekozen dikte van het hout is 12 mm. Door de Carrerabaan op de platen uit te leggen, konden de contouren van het circuit worden uitgetekend op het hout. Op een bepaald punt is afgeweken van de Carrera layout. De volgende stap was het uitzagen van de contouren.

racebaan Pleasuredome 2010

Stap 3 – Racebaantafel

Frames van eerdere racebanen zijn gebruikt om de drie delen op poten te zetten. Het frame bestaat uit balkjes en stalen tafelpoten van de bouwmarkt. De drie tafelbladen konden worden gedemonteerd zodat de racebaan 'verhuisbaar' was. De tafels zijn met balkjes aan elkaar vast gemaakt. Onder ieder deel zit een balkje en nadat de balkjes bevestigd waren, zijn ze doorboord en voorzien van grote schroeven en moeren. Dit is een secuur werkje, want het is natuurlijk de bedoeling dat de tafelbladen zo nauwkeurig mogelijk aansluiten.

Stap 4 – Frezen

Voor het frezen wordt door slotracers geadviseerd niet een al te groot apparaat te kopen. Met een ‘kleine’ freesmachine kun je beter manoeuvreren. Met de meeste eenvoudige bovenfreesmachines (kosten ongeveer 100 euro) kun je een racebaan maken. Er is een boortje van 3 mm gebruikt. Er zijn drie methodes om bochten te frezen: of je volgt de contouren van de rijbaan, je gebruikt de passermethode voor de bochten of je volgt een plastic geleider. Bij de laatste methode wordt een flexibele geleider met spijkertjes steeds vastgezet langs het spoor waar de freesmachine langs moet gaan.

racebaan Pleasuredome 2010

Bij dit circuit zijn de contouren gevolgd voor het frezen. Om de contouren te volgen kun je een plankje maken dat je onder de freesmachine bevestigt. Verwijder het plastic deel en vervang dit door een plankje waarin je een ruim boorgat hebt gemaakt. Op het plankje kun je de afstanden aftekenen en twee kogellagers monteren. Het plankje kan dan langs de tafel bewegen en een groef maken op de afstand die je zelf hebt vastgesteld. Natuurlijk is raadzaam om een teststrook te maken en te oefenen met de freesmachine. Ook het ‘droog oefenen’ op de racebaan is verstandig, om verrassingen te voorkomen. Frees tegen de rijrichting is, dan kun je uitschieters eenvoudig repareren. Een uitschieter kun je met Mdf-plamuur wegwerken. Laat het een avond drogen en frees de volgende dag het goede spoor. Als iemand je kan begeleiden met de stofzuiger is dat handig, want de hoeveelheid stof kan het bewegen van de freesmachine beperken.

racebaan Pleasuredome 2010

Stap 5 – Verf

Na het schoonmaken (en eventueel gaten van spijkers dichten) van het tafelblad kun je de baan in de grondverf zetten. Voor Pleasuredome 2010 is hoogwaardige acrylverf gebruikt. Dit verfsoort heeft bepaalde voordelen boven olieverf. De korte drogingstijd maakt het mogelijk om snel te werken en er zijn geen stinkende of giftige oplosmiddelen nodig, want onder de kraan kun je de kwasten eenvoudig schoonmaken. Verder is het kiezen van de kleuren natuurlijk afhankelijk van het resultaat wat je wilt hebben. De belijning van deze racebaan is geïnspireerd op de circuits van Paul Ricard en Yas Marina circuit in Dubai.

Stap 6 – Kopertape

De kopertapelegger van Oldslotracer.com is gebruikt om het koper op de baan te plakken. Kopertape aanbrengen is geen haastklus. Neem uitgebreid de tijd om het koper goed te bevestigen. Druk de tape goed aan. En vergeet vooraf niet om de tafel stofvrij te maken. Voor deze racebaan is ‘Copper Foil 3/16¨ x 36 yds, 4,8 mm (.00125) made in U.S.A.’ gebruikt. Dit kopertape is verkrijgbaar bij onder andere www.glashobby-webshop.nl.

Stap 7 - Electriciteit

Per spoor moeten er twee draden worden verbonden aan het koper. Er zijn diverse manieren om dit te doen. Door gaten te boren naast de gleuf en een kleine inkeping te maken, kun je de stroomdraden solderen aan de kopertape. Een andere manier is om spijkers van koper door de tape te slaan en onder de tafel te bevestigen aan de stroomdraden. Voor Pleasuredome 2010 is gebruik gemaakt van de aansluitingsbedrading van de Stop&Go-box van DS Racing.

racebaan Pleasuredome 2010

Deze relatief korte racebaan heeft heel veel racebaanplezier opgeleverd

Na vier jaar racen is de baan afgebroken en bij het grofvuil achtergelaten. Een triest einde van een fantastische racebaan.

Gepubliceerd op 10 juni 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

15 jaar slotraceclub Slipstream

Klasse1Slotracing: Formule 1 op schaal 1:24

Racen in Het Souterrain