6 redenen om te blijven twijfelen om wel of niet digitaal te racen

6 redenen om te blijven twijfelen om wel of niet digitaal te racen

Na 10 jaar digitaal slotracen twijfelt de consument nog steeds.

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Slotvisie

6 redenen om te blijven twijfelen om wel of niet digitaal te racen

Heeft digitaal slotracen de toekomst? Na 10 jaar digitaal slotracen twijfelt de consument nog steeds. De twijfel van de consument is terecht, want de racebaanmerken werk(t)en niet samen en dat heeft geleid tot verschillende systemen die niet uitwisselbaar zijn.

1. Digitaal is nog niet de standaard

Tien jaar na de introductie van het digitaal slotracen, kunnen we nog niet spreken van een definitieve doorbraak van het digitaal slotracen. Alle fabrikanten bieden nog steeds analoge racesets aan. Er is geen sprake van een digitale dominantie in de racebaanhobby.

2. Een te sterke merkafhankelijkheid

Toen digitaal slotracen nog in de kinderschoenen stond, besloten veel hobbyisten af te wachten om uit te vinden welk systeem als beste uit de bus zou komen. Daarnaast werd er, wellicht tegen beter weten in, gehoopt dat er een standaardisatie zou komen. De racebaanmerken (Scalextric, Carrera, Ninco en SCX) hebben niet de moeite genomen om tot één standaard te komen. Het gevolg laat zich raden; ieder merk heeft een eigen digitaal systeem. Met andere woorden, de slotcars zijn digitaal niet uitwisselbaar.

3. Minder keuzevrijheid voor slotcars en accessoires

Baandelen en randapparatuur die digitaal aangestuurd worden, zoals wissels, zijn ook merkafhankelijk. Systemen en auto’s die analoog wel uitwisselbaar zijn, kun je niet op een digitale baan worden ingezet. Sommige modellen van merk x lenen zich er niet voor om gedigitaliseerd te worden voor systeem y. Ook de systemen (hardware en software) voor digitale rondetelling ook niet uitwisselbaar. Veel clubs en thuisracers gebruiken universele systemen, zoals deze worden aangeboden door DS Racing. Of je nu met Carrera of Ninco analoog racet, maakt niet uit, de DS Racing producten (en soortgelijke systemen) kun je aansluiten op je baan. Bij digitaal slotracen ben je volledig afhankelijk van het merk.

4. Clubs racen nog steeds analoog

In Nederland en België telt een groot aantal racebaanclubs. Op bijna alle slotraceclubs wordt alleen analoog geracet. Er zijn maar een paar clubs waar (af en toe) digitaal wordt gereden. Ook internationaal gezien, wordt er niet of nauwelijks digitaal geracet. Alleen het systeem van Slot.it wordt af en toe ingezet bij internationale wedstrijden.

5. Het digitaliseren is duurder

Om analoge slotcars te voorzien van decoders moet je diep in de buidel tasten. De meeste slotracers bezitten een behoorlijk wagenpark en om alle auto’s te chippen, moet je rekening houden met een investering van 20 Euro per auto. Slotcars die door het racebaanmerk zijn gedigitaliseerd zijn veelal duurder dan de analoge versies.

6. Digitaal racen is onoverzichtelijk

Het racen met meerdere personen op een racebaan met twee sporen is erg leuk, maar kan ook leiden tot chaos. Botsingen en crashes komen veel voor. Dit leidt tot grote hilariteit en raceplezier, maar veel racers raken het overzicht kwijt. Daarnaast zijn er slotracers die het moeilijk vinden om in het ritme te komen en daardoor minder goed presteren. Een bijkomend probleem is dat je een modus moet vinden om om te gaan met het inzetten van de slotcars. Hoe meer racers er zijn, des te minder marhals er zijn.

digitaal slotracen

De stelling van Racebaaninfo.nl over de toekomst van het digitaal sloracen

Pas als de racebaanclubs massaal overstappen op digitaal racen, zullen de thuisracers volgen, want dan zijn de racebaanmerken min of meer gedwongen samen te werken of heeft een systeem een dominante positie ingenomen.

De grote fout van de racebaanindustrie is het gebrek aan samenwerking tussen de grote racebaanmerken. De merken hadden kunnen leren van de modeltreinhobby. Daar heeft standaardisatie geleid tot een universeel systeem (mulitprotocol) dat in alle schalen wordt toegepast. De racebaanhobby lijkt slachtoffer te worden van het feit dat de technische mogelijkheden niet volledig benut worden. De hobby lijkt daardoor stil te staan en stilstand is achteruitgang.

Gepubliceerd op 10 juni 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

15 jaar slotraceclub Slipstream

Klasse1Slotracing: Formule 1 op schaal 1:24

Racen in Het Souterrain