Interview met Roel Bozon

Interview met Roel Bozon

”Als racer heb je uiteraard een koffertje, met de slotcars waarmee je wedstrijden rijdt, regelaars, gereedschap en onderdelen.”

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Interview met Roel Bozon

Roel Bozon vertelt over het slotracen vroeger en nu. Lees zijn persoonlijke verhaal.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Roel Bozon, 66 jaar, woon in Apeldoorn, getrouwd en een zoon (Sjoerd), voorheen ICT-er, inmiddels gepensioneerd.

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?

Jawel, ik ben een autoliefhebber, dat zie je niet zozeer aan mijn auto irl (een bijna 16 jaar oude Astra diesel, maar die brengt mij nog overal), als wel aan mijn auto’s in de schaal 1:32. Porsche is een merk wat mij bv aanspreekt, in mijn studententijd woonde ik op kamers in Eindhoven op de Grote Berg, daarnaast woonde Thieu Hezemans (vader van Toine Hezemans), en als ik ‘s-morgens Thieu zijn (luchtgekoelde) Porsche 911 hoorde starten, deed ik mijn raam open om het magnifieke geluid goed te horen, Thieu reed dan langzaam het tunneltje door wat de garages achter verbond met de straat ervoor (wat een geluid in dat tunneltje !), draaide toen de Grote Berg op, en vol gas in zijn een tot het stoplicht een honderd-tal meters verder, nou dat was kicken, hoor !

Sindsdien kan ik lyrisch worden van huilend motorgeluid, zoals van een Porsche maar ook van een BMW M3 in racetrim, ik denk nog aan de Hellendoorn Rally in de jaren 90, waar John Bosch aan meedeed in zijn BMW M3, die kon je kilometers ver aan horen komen, met dat mooie hoogtoerige geluid, kippenvel verwekkend!

De autosport volg ik redelijk, natuurlijk de formule 1, Le Mans, maar ook de DTM. Jaarlijks ga ik wel naar een race, Zandvoort of Spa-Franchorchamps, vooral Spa is tegenwoordig mijn favoriete circuit, heerlijk om heel het circuit rond te lopen, heuvel op, heuvel af, ben je wel een paar uurtjes mee zoet. Maar geweldig het uitzicht op de baan die je dan hebt. Dat is dan een heerlijk dagje uit met mijn zoon Sjoerd. Drie jaar geleden samen een weekje Le Mans gedaan, de 24 uurs mee gemaakt en alle trainingen vooraf, aan te raden als je dat nog niet gedaan hebt. F1 vind ik tegenwoordig te kostbaar, wel in de jaren 70 veel gevolgd, mijn vader had een tabaksgroothandel en in die tijd waren de tabaksfabrikanten grote sponsors in de F1, en als tegenprestatie waren er dus gratis kaartjes, zodoende heb ik veel F1 wedstrijden als Vip op Zandvoort en op Zolder (Belgie) gezien. Maar zelf ook veel naar Zandvoort geweest, lekker in de duinen toerwagenraces kijken met eerst de Ford Cortina’s (met Jacky Ickx), BMW’s 1800 Tisa (Hubert Hahne). Later Alfa Romeo GTAM (Toine Hezemans), Ford Capri, BMW 2002, mooie deurklink gevechten waren dat altijd.

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

In mijn jeugd had ik (zoals zovelen) een spoorbaan, en op gegeven moment hebben we zo’n spoorbaan op een tafel uitgelegd, en daar moest natuurlijk scenery bij en kwam Faller met electrische auto’tjes wat bij een spoorbaan paste (schaal H0, dus schaal 1:64 ongeveer). Nou die spoorbaan hadden we snel gezien, maar met die Faller auto’tjes reden we niet alleen, maar racen, dat was het ! Later is dat verwaterd, maar toen ik in Eindhoven als student op kamers zat, had ik een vriend (Theo) die ook de HTS volgde, samen zijn we toen op het spoor gekomen van een slotraceclub op een zolder van een school in Eindhoven waar een 8 sporen houten baan lag, leek een beetje op een Blue King baan. Ik had in een winkel een slotcar 1:24 gekocht van het merk Cox, met een magnesium chassis o.i.d., nou dat lag niet zo geweldig, we moesten maar iets zelf maken, en dat was een kolfje naar onze hand. Met behulp van een ontwerp uit een tijdschrift uit Engeland (Model Car) maakten we zelf een chassis van messing, verenstaal en soldeer, ik heb deze nog bewaard…

Interview met Roel Bozon

Kapje stelde niet veel voor (zeker als je het vergelijkt met de fraaie modellen van tegenwoordig).

Interview met Roel Bozon

Maar ja, bij een slotcar hoort een regelaar, en aangezien een Parma regelaar niet zo goedkoop was (tja, als student moest je met 25 gulden per week rondkomen voor eten en drinken…), dus maar een regelaar zelfbouwen.

Interview met Roel Bozon

Wat heb je nodig, een Parma weerstand, wat pertinax plaat, een stuk plastic pijp, een fiets handvat.

Interview met Roel Bozon

Draad, 2 micro switches (voor gas en rem, nou ja, micro voor die tijd…), wat draad, koper, soldeer, messing en aluminium, en tijd om in het praktijklokaal van de HTS zo’n koelblok te frezen.

Was een leuke tijd, naast racen op die club (SRTE ofwel Slot Racing Team Eindhoven), waar de vader van Paul van den Hurk ook lid was in die tijd, hebben wij ook nog aan nationale races mee gedaan in het toenmalige mekka van het slotracen, “Uden”, the place to be, met een mooie 8 sporen Blue King baan,

Interview met Roel Bozon

Wij (Theo en ik) deden als een team mee, afwisselend rijden en marshallen:

Interview met Roel Bozon Daarna is het slotracen een stille dood gestorven, ook bij mij.

Een kleine 30 jaar later loop ik met mijn zoon (-tje van 9 destijds), de modelspoorbeurzen af en op gegeven moment komen we ook in november in Den Bosch, waar een Modelbeurs was met schepen, vliegtuigen en auto’s…. Daar hadden ze een 8 sporen Ninco baan liggen met een wedstrijdelement, de winnaar mocht een Ninco baan mee naar huis nemen, mijn zoontje riep meteen ”Pap, dat heb jij toch vroeger ook gedaan, je doet toch wel mee ?” Helaas tikte een meer ervaren slotracer mij eruit…. Het jaar erop geen racebaan maar een rallybaan (dus ik kon er niet uit gedrukt worden), het ging om een tijd zetten en met een fitness component, de baan was in drie stukken verdeeld en elk stuk had een eigen regelaar, zie je het voor je ? Een (destijds) 50 plusser, trui uit, mouwen opgestroopt, zich het schompes rennen van de ene regelaar naar de andere…. Maar het resultaat was, dat ik de snelste tijd had (weliswaar zaterdagmorgen vroeg). En toen we tegen vijven naar huis gingen, was ik nog steeds de snelste…Helaas heeft iemand zondag nog sneller gereden en gelopen, want wij zijn niet gebeld. Jaar daarop weer een slotrace baan maar zonder wedstrijdelement, maar wel die rallybaan als beursaanbieding.. Naar huis gebeld dat ik wel een leuk sinterklaas cadeau wist voor Sjoerd, mijn vrouw vond dat wel een erg groot cadeau voor Sinterklaas, maar na mijn argument dat het ook een beetje voor mij was, ging ze overstag. Dus de Ninco rallybaan ging mee naar huis. En toen ben ik op internet gaan rondkijken, kwam daar de slotracewinkel “Van Alles Wat” in Putten tegen. Daar heb ik als sinterklaas cadeau voor mezelf zo’n fraaie Ford GT40 in Gulf kleuren aangeschaft, de versie riep nostalgische herinneringen bij mij op, want dat was de eerste 24 uurs van Le Mans, die ik op TV gevolgd heb (in 1969), de race van Jacky Ickx in de Ford GT40 tegen Hans Hermann in de Porsche 908, waarbij ze in het laatste uur telkens van kop wisselden, en waarbij Jacky Ickx met 100 meter voorsprong won en dat na 24 uur !

Race je regelmatig met anderen?

Eerst het rally baantje op zolder uitgelegd, simpele Carrera tijdbrug erbij, en dan de snelste tijden noteren, en elke keer een ander rallycircuit neerleggen. Maar na een tijdje wil je meer, je gaat dan op internet zoeken of er (zoals vroeger) ook clubs zijn, en jawel, de voor mij dichtstbijzijnde was Speedtrack in Kampen. Daar op een zomermiddag naar toe gereden, ze waren daar net bezig met de heropbouw van het circuit, meteen mee geholpen, daar regelmatig geweest en op gegeven moment, bij een bestuurswisseling, het bestuur ingestapt, en sindsdien elke week naar Kampen, (tegenwoordig IJsselmuiden). Ben daar als wedstrijdleider en penningmeester actief. Rij ook regelmatig buiten de deur, dus bij andere raceclubs, nationale races etc.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?

Wel eens een racebaanbeurs bezocht, maar ik ben geen verzamelaar, meer een racer.

Wat is je favoriete racebaanmerk en waarom?

Begonnen met Ninco, was destijds in opkomst, maar nu is het eerder Carrera als merk racebaan, rijdt lekkerder, en dan heb ik het over de baan, niet de slotcars.

Verzamel jij racebaanspullen, slotcars, merken?

Ik verzamel niet echt, ik race met modellen die mij aanspreken, enerzijds vanwege nostalgie (classics en Group5), anderzijds omdat ik ze mooi vind, b.v. het merk BMW heeft een mooie racehistorie, dan koop ik soms meerdere (oudere) modellen.

Wat is je favoriete merk voor slotcars?

Slot-It, NSR en Sideways, de merken voor de slotracer, rijden het beste en zien er ook goed gelijkend uit.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft? En welke staat er op je verlanglijstje?

Dit jaar de Sideways BMW320 Group5 in Jagermeister uitvoering, daarvoor de NSR BMW Z4 GT3, en er komt nog een Sideways BMW320 Groep5 in Rodenstock uitvoering en natuurlijk een Viper van Scaleauto de testversie, Rob van Altena had hem laatst bij zich bij de LMP/GT race bij MRCL, die uitvoering spreekt mij erg aan.

Interview met Roel Bozon

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Hout natuurlijk, mooi vlak en je kunt de meest fraaie bochten mee maken, zie b.v .de fraaie baan bij Slipstream en bij MRCL. Heerlijke banen om te rijden. In plastic, Carrera en Fleischmann, dat zijn de meest vlakke banen. Ninco banen vind ik minder prettig, meestal te hobbelig.

Heb je een vaste racebaan? Wat is het thema, vorm, idee erachter?

Thuis niet meer, mijn Ninco racebaan van het eerste uur voldeed na korte tijd niet meer als je Fleischmann op de club gewend bent, maar ik mijn vaste baan ligt tegenwoordig in IJsselmuiden ;-) Pure wedstrijdbaan met wat scenery, maar niet teveel.

Interview met Roel Bozon

Welke randapparatuur gebruik je?

Naast diverse regelaars, trafo, inloop plankje, snelheidsbankje.

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Als racer heb je uiteraard een koffertje, met de slotcars waarmee je wedstrijden rijdt, regelaars, gereedschap en onderdelen. Meestal sleep je teveel mee, want je zou het misschien nodig kunnen hebben, dus er gaat altijd een tas extra mee…

Heb jij een leuke slotrace anekdote?

Niet 1-2-3 maar misschien, zie boven bij “Een kleine 30 jaar later”.

Wat is jouw grootste slotrace ergernis?

Ergernissen heb ik eigenlijk niet, ik rij puur voor mijn plezier en zie alleen de positieve kanten. Wel moet je als wedstrijdleider af en toe tactisch optreden tussen erg competatieve rijders. Wat ik wel jammer vind, dat de initiatieven om het slotracen landelijk vorm te geven, niet altijd gewaardeerd werden (het is echt vrijwilligerswerk), er zijn in het verleden mooie opzetjes ten onder gegaan door het aan de kaak stellen van reglementen, etc. Het competatieve in de mens zit wel eens het samenwerken in de weg. Ik heb bewondering voor diegenen die toch altijd de energie vinden om weer een klasse landelijk op te starten (Group5, Classic Cup, LMP/GT als huidige voorbeelden).

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Ken het wel qua theorie, maar lijkt me wel wat ingewikkeld, erg veel dingen waar je op moet letten, waar ga ik inhalen, zet ik de wissel op tijd om, wanneer moet ik tanken, stel ik dat nog een rondje uit etc. Voorlopig hou ik het nog op analoog.

Ben je actief op andere slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?

In het begin wel, om informatie en kennis op te doen, maar de laatste jaren niet meer zo. Verslagen van evenementen zoals wedstrijden en nieuwe ontwikkelingen lees ik graag en leuke blogs natuurlijk zoals van AS Racing.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Mijn blog natuurlijk Speedtrackblog. Meestal wedstrijdverslagen, en soms een algemeen nostalgisch artikel.

Roel, heel er bedankt voor dit interview en je uitgebreide geschiedenisles! Leuk.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 9 oktober 2016

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview met Alphons van Meerendonk

Interview met Klaas Bos

Interview met Marc Brevoord