Interview met Rob Cevat

Interview met Rob Cevat

”Mocht ik ooit nog eens bij Slot.it in Italië langskomen, zal ik vragen om meer losse, voorgeschilderde body’s.”

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Interview met Rob Cevat

Rob is een echte slotraceknutselaar. Hij vindt het vooral leuk om slotcars om te bouwen.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Rob Cevat, op Ebay en Marktplaats bekend onder de naam Tavecbor. Onder deze naam schreef ik 55 jaar geleden al stukjes in de schoolkrant. Ik ben 70 jaar, en al 15 jaar gepensioneerd accountmanager bij een bank. Ik woon met mijn vrouw in Heerhugowaard, geen kinderen, onze kinderen staan in de garage, zie verderop.

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?

Vanaf 1960 volg ik de autosport op bijna alle circuits in Europa, er zijn er nog maar een paar circuits waar ik nog nooit was. Mijn grote favoriet is LeMans, alhoewel de laatste jaren alleen voor de Classic. De “echte” LeMans” wordt teveel verpest door duizenden stomdronken Denen en Britten. Echte toppers die we bezochten waren de Goodwood Revival en de Mille Miglia. Daarnaast hebben wij drie oldtimer sportwagens ( MGB en Porsche 911), waar mijn vrouw en ik vele ritten in binnen en buitenland mee rijden.

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

In 1966 zat ik in de legerplaats Ossendrecht en daar hadden ze een Scalextic baan in de kantine. Het spelletje had ik al snel door en ik won menig wedstrijdje en biertje. Toen kon ik via de winkel aldaar een Monogram Ford GT40 en Lola GT kopen en het hek was van de dam. In Heerhugowaard werden door de NAMAC wedstrijden georganiseerd in 1967 en mijn broer en ik wonnen zo ongeveer alles. Later werd daar een grote clubbaan gebouwd en daar reden wij ook veel wedstrijden. Ook toen al werd de hobby verpest doordat men steeds zwaardere motoren, soms van 3 Amp ging gebruiken. Die motoren vlogen dan af en toe gewoon in de fik bij het ontsporen.

Interview met Rob Cevat

Race je regelmatig met anderen?

In de jaren zeventig erfde ik van mijn oom een enorme 4 baans houten baan waarop ik vier jaar lang een raceclub leidde; we hadden een boerderij bij Purmerend waar we de baan in de stal mochten opbouwen. De ruimte was ons gratis ter beschikking gesteld door de lokale Opel dealer. De pits hadden we in de koeien rekken opgebouwd. Na een verhuizing naar de andere zijde van het land heb ik nooit meer iets van die groep gezien of gehoord. Vijftig jaar lang heb ik aan een grote N-spoorbaan gebouwd, totdat ik na twee knieoperaties niet meer onder die baan kon komen. Alles is toen verkocht en dan heb je een lege zolder verdieping over. Eerst nog een jaar scheepsmodellen gebouwd en toen opeens weer in de slotracerij terecht gekomen. Alhoewel ik het liefst alleen maar ver- en ombouw. Je blijft modelbouwer nietwaar. De baan wordt dan ook alleen gebruikt om de omgebouwde auto’s uit te testen met de computertijden.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?

Af en toe sta ik op een beurs in Nederland of Duitsland om overtollig materiaal te verkopen. Ik koop vaak partijen op met het oog op mijn ombouw activiteiten. Uit meerdere kapotte auto’s weer iets rijdend krijgen is een leuke bezigheid. Andere evenementen bezoek ik niet.

Wat is je favoriete racebaanmerk en waarom?

Na een Scalextric, Fleischman en Ninco baan ben ik qua baanbreedte en slotdiepte op Carrera Evolution uitgekomen.

Verzamel jij racebaanspullen, slotcars, merken?

Mijn verzameling auto’s (165 st.) bestaat voor de helft uit Slot.it en NSR. De andere helft uit met Slot.it omgebouwde FLY auto’s. Die lopen dan veel beter en rustiger.

Interview met Rob Cevat

Wat is je favoriete merk voor slotcars?

Qua modellen zijn de FLY auto’s het mooist gedetailleerd, qua techniek NSR en Slot.it Le Mans Miniatures zijn erg fraai maar blijken veel te zwaar om redelijke rondetijden te behalen. Dus met heel veel moeite onder mijn exemplaar een Slot.it HRS chassis geplaatst.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft? En welke staat er op je verlanglijstje?

De laatste slotcar was een Resinkit uit Engeland van de Jaguar XJ-S van Tom Walkinshaw, die body staat op een chassis van Slot.it. Beetje zwaar maar een uitzonderlijk model. Mijn voorkeur gaat uit naar elk LeMans type, de Alfa T33 van SRC staat nog op de lijst.

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Ik rijd op Carrera Evolution maar met Amerikaanse Supertyres Silikon, die alleen in Duitsland te koop blijken te zijn.

Interview met Rob Cevat

Heb je een vaste racebaan? Wat is het thema, vorm, idee erachter?

Op zolder ligt een 19,5 lange baan, vier rechte stukken met twee kombochten en twee wijde bochten voor maximale snelheid. Bij mij moet het alleen maar hard gaan. Het baanrecord is 3,16 seconden, dat is dan wel 21 echte km per uur gemiddeld, Sic!

Welke randapparatuur gebruik je?

De baan wordt gevoed met een DS Racing trafo 5 Amp, de timekeeping via een laptop met het Duitse systeem CockpitV2.

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Niet nodig daar ik niet van huis ga.

Heb jij een leuke slotrace anekdote?

In de jaren zeventig importeerde ik uit Londen slotcars voor 1 pond. De doorzichtige verpakking was de body die je moest uitknippen en aan de binnenkant schilderen. De body zat vast met spelden aan het chassis. Die dingen waren zeer snel. Na elke gewonnen race verkochten mijn broer en ik dan de winnende wagen(s) en hadden we weer geld voor de volgende. Zo konden we toen al een grote verzameling aanleggen.

Interview met Rob Cevat

Wat is jouw grootste slotrace ergernis?

Ach, elk probleem is op te lossen. Betere inbusschroefjes voor Slot.it koop je bij Umpfi in Duitsland. Mocht ik ooit nog eens bij Slot.it in Italië langskomen, zal ik vragen om meer losse, voorgeschilderde body’s. Want hoe vaak koop je niet een technisch goede auto met verkreukelde body?

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Geen mening, het lijkt meer spel verhogend.

Ben je actief op andere slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?

Nee, afgezien van deze website geen andere.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Ik koop regelmatig spullen op Ebay om te sleutelen en heb daardoor veel overschot. Lijstjes zijn op te vragen op r.cevat@quicknet.nl.

Rob, bedankt voor dit interview.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 3 juli 2016

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview met Alphons van Meerendonk

Interview met Klaas Bos

Interview met Marc Brevoord