Interview met René Oltmanns

Interview met René Oltmanns

”Hoewel Fleischmann mijn eerste liefde was voor wat betreft racebanen, heeft Ninco mijn voorkeur.”

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Interview met René Oltmanns

Veel mede-hobbyisten zullen jaloers zijn op deze slotracer, omdat René in zijn lunchpauzes kan racen. Lees het interview met deze Ninco-racer.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben René Oltmanns, en ik ben 50 jaar, getrouwd met Sylvia (al 25 jaar) en vader van een pas afgestudeerde dochter en een nog studerende zoon. Ik woon in Zeewolde en werk sinds 1 augustus 2015 voor het Rijks Vastgoed Bedrijf. Daarvoor heb ik bijna 30 jaar voor de Dienst Vastgoed Defensie gewerkt.

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?

Ik ben zeker een autosportliefhebber. Al vele jaren volg ik de Formule 1, met als grote voorbeeld Michael Schumacher. Verder volg ik ieder jaar de 24-uurs race van Le Mans en de daarbij behorende WEC wedstrijden. Samen met racemaatjes Errol en Jan Willem (beide van SRA) ben ik twee keer naar de WEC 6hrs van Spa geweest. Verder ga ik regelmatig met mijn racemaatjes Ron, Ton en Dennis van Sidetrack Slotracing Soesterberg naar de diverse race-evenementen zoals de Gamma Racingday en de Historic Grandprix in Zandvoort.

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

Ik weet nog dat ik rond mijn vijfde jaar een racebaan van Aurora heb gehad, echter deze was geen lang leven beschoren. Een aantal jaren later kwam ik in aanraking met de Fleischmann racebaan van mijn neef. Later bleek een klasgenoot van mij ook een Fleischmann racebaan te bezitten en daar heb ik een enkele keer ook gereden. Pas toen mijn vrouw en ik verhuisd waren naar Soesterberg heb ik weer opnieuw kennisgemaakt met het Slotracen; wederom was het de Fleischmann racebaan. Ik heb toen bij de inmiddels overleden Wouter de Wilde mijn eerste slotrace auto gekocht, een gele Porsche Canam van Fleischmann. Die heb ik nog steeds!

Interview met Rene Oltmanns<

Race je regelmatig met anderen?

In mei 2008 werd onze nieuwe kantine op het werk opgeleverd, en toen heb ik samen met collega Ron op een zaterdag een Nincobaan neergelegd. We reden nog met magneten en hadden de grootste lol. Later zijn daar collega’s Dennis, Ton en Rien bij gekomen. Naarmate we meer mensen uit de slotracewereld leerden kennen, werd onze baan ook steeds professioneler. Met name Marco en Ivan van Keistad Slotracing kwamen regelmatig buurten en zij gaven vaak goede tips. Een aantal jaren geleden ben ik ook nog lid geweest van SRA, maar vanwege mijn studie Milieukunde ben ik daar gestopt als actief lid. Tegenwoordig racen we nog regelmatig op het werk in onze lunchpauzes, op onze testbaan in ons voormalig archief, en ongeveer om de twee maanden op de zaterdag in de kantine. Ook race ik wel eens met Hans, John en Brian Licher bij Slotracing2go in Witmarsum.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?

Ik probeer zoveel mogelijk naar de SLN beurs in Houten (voorheen Dordrecht) te gaan, puur vanwege de gezelligheid en contacten met andere slotracers. Meestal koop ik er maar weinig slotracespullen. Wat ik nodig heb koop ik toch in Putten bij Klaas Bos, maar een enkele keer kom je wel eens iets leuks tegen.

Interview met Rene Oltmanns<

Wat is je favoriete racebaanmerk en waarom?

Hoewel Fleischmann mijn eerste liefde was voor wat betreft racebanen, heeft Ninco mijn voorkeur. Ninco heeft vijf verschillende soorten bochten, en dat schept zoveel meer mogelijkheden voor het bouwen van een mooie baan.

Verzamel jij racebaanspullen, slotcars, merken?

In de loop der jaren heb ik een aardige collectie auto’s opgebouwd van de diverse merken. Met een heleboel rij ik nog regelmatig, maar naarmate de techniek beter wordt, verdwijnen steeds meer auto’s in de opslagbox.

Wat is je favoriete merk voor slotcars?

Mijn favoriete merk voor slotcars is toch wel Slot.it, het is betrouwbaar, de onderdelen zijn goed verkrijgbaar en makkelijk te vervangen, en het rijdt heerlijk.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft? En welke staat er op je verlanglijstje?

Mijn laatste aankoop was de Lola Aston Martin DBR1-2 van Slot.it, een geweldige auto. Op mijn verlanglijstje staat nog een (hoe kan het ook anders als je uit Zeewolde komt) Spyker C8 van Scaleauto.

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Omdat ik het meest op het plastic van Ninco rijd, heeft dit mijn voorkeur. Ik heb een keer op een houten baan gereden en dat beviel ook erg goed.

Interview met Rene Oltmanns<

Heb je een vaste racebaan? Wat is het thema, vorm, idee erachter?

In Soesterberg hebben we een vaste baan in ons voormalig archief. Afgelopen zomer hebben we de baan flink aangepakt en vergroot. Voor ons is dit eigenlijk een testbaan, want we rijden het liefst op de grote baan in de kantine, alleen moet die na een dag racen weer opgeruimd worden. De lay-out van de banen ontwerp ik meestal zelf, maar soms ook naar het voorbeeld van een bestaand racecircuit zoals bijv. het formule 1 circuit van Valencia. Onze banen moeten wel vloeiende bochten hebben, want een baan met hoekige bochten vind ik helemaal niks. Ik probeer daarom ook altijd zoveel mogelijk verschillende type bochten te gebruiken en voor Ninco zijn dat er vijf (R1 t/m R5).

Welke randapparatuur gebruik je?

Als regelaar gebruik ik meestal een ACD Pro5, maar soms ook een aangepaste MRRC regelaar. Voor de tijdmeting gebruik ik het bekende DS300 systeem. Verder nog vier gestabiliseerde voedingen(regelbaar van 4,5volt tot 18 volt), en als laatste een speedchecker van Tamiya.

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Ik heb twee racekoffers, de bekende Poly Butler koffer die de meeste slotracers ook hebben en een aluminium koffer. De aluminium koffer staat eigenlijk altijd in Soesterberg zodat ik in mijn lunchpauze altijd kan rijden. Mijn andere racekoffer sleep ik overal naar toe waar ik ga racen. In beide koffers zitten diverse GT, LMP en groep C auto’s aangevuld met het nodige gereedschap.

Interview met Rene Oltmanns<

Heb jij een slotrace ergernis?

Mijn grootste ergernis is dat men vaak nog te weinig kennis wil delen met andere slotracers. Vaak zien we dan ook dat het meestal de zelfde mensen zijn die altijd winnen, en dat is niet goed voor de sport. Juist door kennis te delen met elkaar wordt het niveau van de gemiddelde slotracer ook beter, waardoor de lol van het racen niet verloren gaat.

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Digitaal slotracen heb ik nog nooit gedaan, maar het lijkt mij wel een uitdaging om met meerdere auto’s op zo’n smal baanstuk te rijden, dus ik sta er wel voor open.

Ben je actief op andere slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?

Voorheen keek ik elke dag wel even op Racebaan.com o.a. vanwege de tests van slotraceauto’s. Als ik een nieuwe auto wilde kopen keek ik eerst naar de testrapportage om vervolgens te beslissen of ik die auto zou kopen. Tegenwoordig vind ik het leuker om de verhalen van andere slotracers te lezen op hun blogs. Maar ook de websites van de diverse Slotraceshops bezoek ik regelmatig.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Ik heb zelf twee slotraceblogs, namelijk: rhslotracing.blogspot.nl en Sidetrackslotracingsoesterberg.blogspot.nl. Door tijdgebrek komt het er niet altijd van om deze blogs regelmatig bij te houden. Ik hoop in 2016 weer mijn broertje en racemaatje Dennis te kunnen vergezellen naar de diverse Classiccup wedstrijden, en misschien rij ik er wel eentje zelf. Verder race ik zo af en toe bij Slotracing2go in Friesland vanwege de gezelligheid en ongedwongen sfeer en natuurlijk vanwege de Nincobaan daar.

Wie stel jij voor om te interviewen voor deze site?

Ik stel voor om John Licher te interviewen, mede oprichter van de LMP raceklasse en iemand van wie ik al heel veel geleerd heb.

René, heel veel dank voor dit interview. Veel plezier met de racebaanhobby.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 21 januari 2016

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview met Alphons van Meerendonk

Interview met Klaas Bos

Interview met Marc Brevoord