Marc Brevoord

Interview met Marc Brevoord

”Het mooiste is toch wel hout. Een mooie gladde ondergrond waar je alle kanten mee op kan."

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Interview met Marc Brevoord

Slotracer Marc vindt de slotrace banden uit de fabriek niet goed genoeg. Geen probleem: hij maakt ze gewoon zelf.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Marc Brevoord, sinds dit jaar ook in het bezit van een lidmaatschap van de 30’ers. Doordeweeks houd ik mij bezig met IT en AV zaken bij Deloitte.

Inmiddels ben ik al dik 12 jaar samen met mijn vrouw en sinds 2013 zijn wij ook getrouwd. Daarnaast ben ik sinds december vorig jaar vader en gaat dus veel tijd naar mijn gezin.

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?

Absoluut. Ik zit altijd trouw voor de buis voor de Formule 1 en ik volg ook graag GT en Endurance races. Ik ben ook een aantal maal naar de 24 uur van Spa Francorchamps geweest toen dit nog deel uitmaakte van het FIA GT-kampioenschap met de prachtig klinkende Maserati MC12's en oorverdovende Chevrolet Corvette's. Ook dit jaar ga ik hier weer heen met (slotrace)vrienden, echter is dit tegenwoordig het Blancpain Endurance kampioenschap. De 24-uur van Le Mans staat ook nog zeker op mijn verlanglijstje.

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

Dat was toen ik nog klein was, mijn eerste racebaan was er eentje van Tyco, met 2 Formule 1 auto's. Als ik het mij goed herinner een Lotus in Camel-geel en een Williams.

Ben je lid van een slotraceclub?

Nee, lidmaatschap is niet gratis en zodra iets een verplichting wordt, raak ik er vrij vlot op uitgekeken. Daarbij heb ik ook niet iedere week tijd, dus dan is het al snel zonde van het geld.

Racebaan Marc Brevoord

Race je regelmatig met anderen?

Dat dan weer wel. Binnen ons vast groepje slotracers wordt er het meeste gereden bij Marc Stouten, hij heeft daar simpelweg de meeste ruimte voor en ook de grootste baan. Dit wordt zo nu en dan wel afgewisseld met een bezoek aan de andere banen binnen ons groepje. Hoewel we nog wel een keer de baan bij Jan Willem onveilig moeten maken.

Gezien de aard van Marc's baan rijden we de races vaak met NSR Classics, dit zijn vaak races op tijd, een x aantal minuten. Zo nu en dan wisselen we dit af met 'eruit is eruit', vlieg je er uit dan is je race voorbij en verdien je 0 punten, win je krijg je er 3, tweede plek krijgt er 2.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?

Zo nu en dan, hoewel ik wel moet bekennen dat de laatste keer dat ik bij een SLN-beurs ben geweest ook weer enkele jaren geleden is geweest. Ik hoop er de volgende keer weer heen te kunnen.

Wat is je favoriete merk?

Buiten het slotracen? Dat wordt moeilijk kiezen. Zo lang als ik me het al kan herinneren ben ik helemaal gek van Ferrari, vroeger hing mijn slaapkamer vol met posters, vlaggen en sjaals van Ferrari en nu nog verzamel ik 1:18 schaalmodellen van dit prachtige merk. Verder ben ik ook gek van Alfa Romeo, ik heb twee 156's gehad en hoop ooit een keer een klassieke Alfa Romeo te mogen bezitten. Mijn laatste 156 heb ik vorig jaar verkocht om een Ducati te kunnen kopen, een 900 SuperSport.

Verzamel je racebaanspullen?

Ja, met een vaste baan ontkom je daar niet aan. Tijdschriften en boeken verzamel ik niet, daar gebruik ik het internet voor, maar verder houd ik altijd m'n ogen open voor spullen in 1:32 die ik voor mijn baan kan gebruiken. Op het moment ben ik nog op zoek naar mooie bomen.

Wat is je favoriete merk voor slotcars?

Slot.It is mijn favoriete merk, met NSR dicht bij op een tweede plaats. Op mijn baan rijdt een goed getunede Slot.It fijner. Daarbij ben ik erg onder de indruk van de klantenservice van Slot.it, dat is iets wat dat bedrijf hoog in het vaandel heeft staan en dat kan ik erg waarderen.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft?

Dat is de nieuwe 4-wiel aangedreven Audi R18 van Slot.It. Qua uiterlijk niet direct een auto welke mij aanspreekt, maar die 4WD techniek is zo ontzettend gaaf! Niet simpelweg een pulley op de voor- en achter as met een elastiekje er omheen zoals bij andere merken, maar tandwielen met een tandriem ertussen, lagers op de vooras om de nadelen van 4WD in de bochten op te heffen waardoor het binnenste wiel langzamer kan draaien dan het buitenste, een soort van een differentieel dus, en ook nog extra tandwielen voor de vooras zodat je zelf kan spelen met een vooras die langzamer, gelijk of sneller draait dan de achteras. Geweldig toch?!

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Het mooiste is toch wel hout, een mooie gladde ondergrond waar je alle kanten mee op kan. Ondanks dat ik ook niets te klagen heb over mijn plastic baan, wordt mijn volgende, baan bijna zeker, weten een houten baan.

Racebaan Marc Brevoord

Heb je een (vaste) racebaan?

Ja, toen ik een aantal jaar geleden een startpakket van Carrera kocht had mijn vrouw 1 verzoek: of ik die baan aan het einde van de dag, als ik dat ding in de huiskamer had liggen, weer braaf op wou ruimen. Dat gebeurde dus niet iedere keer (wat een rotwerk). Toen heb ik voorgesteld om een kamer om te dopen tot mijn hobbykamer en hier een vaste baan in te maken, en daar ging ze mee akkoord. Dat was het begin van Circuit Park Ommoord, in naam een samenvoeging van Circuit Park Zandvoort en de plaats waar ik woon.

Het thema van de baan is een modern testcircuit, dus geen tribunes en publiek. En zoals met veel vaste banen is dit een blijvend 'work in progress'. Zo moet ik het grasveldje overnieuw maken, de grindbakken moeten verbeterd en aangevuld worden en de berg moet bijgewerkt worden, en nog wat kleine puntjes. Ik heb dus nog genoeg te doen, maar het belangrijkste is dat ik er op kan rijden wanneer ik wil.

Regelaar Marc Brevoord

Welke randapparatuur gebruik je?

Ik heb twee regelaars. Mijn eerste is een Slot.It SCP 1.1, persoonlijk vind ik dit een geweldige regelaar, die als je er de tijd voor neemt om het te leren, snel en makkelijk in te stellen is. Mijn tweede regelaar is een DS/WiTec 0085, net als de SCP is dit een elektronische regelaar echter werkt deze met een hele hoop presets onder 1 knop en kan je daarnaast ook nog de rem en tractiecontrole instellen. Deze regelaar kan ook draadloos telemetrie naar een computer sturen en op deze manier ook de presets aanpassen. Hier moet je wel een veel te dure dongle bij kopen, dus die functie gebruik ik helaas nog niet.

Mijn tijdswaarneming gebeurt door middel van een DS200 Pro met bijbehorende lichtbrug. Voor mij is dit meer dan voldoende en eventueel nog op een computer aan te sluiten als ik meer zou willen.

De stroomvoorziening gebeurd met een, op 9 Volt ingestelde, laptop adapter. Beide sporen hebben hun eigen stroomvoorziening en zijn op 3 verschillende plaatsen door gelust om te voorkomen dat de spanning op verschillende delen van de baan kan variëren.

racekoffer Marc Brevoord

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Ja zeker, ik heb ooit een mooie Carrera koffer met ruimte voor 8 slotauto's gekregen. Die wordt iedere keer gevuld met een selectie slotauto's waar ik zin heb om mee te rijden. Daar zitten vaak wel een paar standaard auto's tussen, zoals een NSR Classic (tegenwoordig een GT40, de winnende auto van de eerste Souterrain Endurance), Slot.It Ford GT40, ProSlot Toyota TS020, een Slot.It Group C, vaak een Fly Racing Ferrari F40 of Alfa Romeo 156 GTA en wat random auto's om de koffer te vullen. Daarnaast gaat de regelaar nog in een klein koffertje mee en vaak ook nog wat reserve bandjes en schroevendraaiers.

Een koffer waar dit alles bij elkaar in past staat nog wel op mijn verlanglijstje maar een mooi exemplaar is behoorlijk aan de prijs.

Op je weblog staat dat je zelf banden maakt voor je slotcars. Hoe is dat ontstaan?

Toen ik besloten had om een vaste baan te gaan maken, had ik eigenlijk ook direct besloten om zonder magneet te gaan rijden. Deels omdat ik geregeld bij Marc Stouten over de vloer/baan kwam en daar toch ook geen magneetwerking had, ook deels omdat het gewoon meer uitdaging bied en dus leuker is. Maar daarbij liep ik al vrij snel tegen de beperkingen van de grip van standaard bandjes aan en natuurlijk ook de verschillende niveaus in grip tussen de verschillende merken bandjes.

Ik ben toen gaan Googlen naar hoe andere mensen dit hadden opgelost. Ik ben toen een, ik dacht Canadese, website tegen gekomen waarin een mede-slotracer uit had gelegd hoe hij zijn eigen polyurethane bandjes maakte. Dit vond ik reuze interessant en het was potentieel ook een oplossing voor mijn banden 'uitdaging'. Helaas kon ik een paar jaar geleden niet exact dezelfde spullen in Nederland bestellen en gezien het chemicaliën zijn, wou ik ook niet over de grens bestellen.

banden Marc Brevoord

Je bandjes hebben opvallende kleuren. Is dat een bewuste keuze?

Ik had natuurlijk kunnen kiezen om zwarte kleurstof toe te voegen, maar ik had eigenlijk al besloten dat ik opvallende bandjes wou maken, deels omdat het dan makkelijk en duidelijk te zien was of mijn auto's op standaard rubber stonden of op mijn eigen bandjes. Maar ook gewoon omdat ik het er leuk uit vind zien. Ook heb ik geëxperimenteerd met verschillende hardheden. Via die website had ik al een idee gekregen welke redelijk zou presteren, maar ook heb ik een zachtere compound geprobeerd. De verschillende hardheden kon ik mooi uit elkaar houden door verschillende kleuren te gebruiken. De zachtere band bleek marginaal sneller te zijn, maar zeker op mijn Carrera baan redelijk vlot te slijten.

Is het een ingewikkeld proces of kan iedereen dat?

Het maken van de bandjes lijkt een stuk ingewikkelder dan dat het is. Om te beginnen heb je originele bandjes nodig om de mallen van te maken. Je kan heel moeilijk doen en zelf iets fabriceren om de mallen in te maken, of je doet makkelijk en plakt ze onder in een plastic bekertje en giet hier het rubber van de mal over heen. Het rubber heeft een mengverhouding van 10:1 en deze laat ik zo'n 48 uur uitharden voordat ik deze aanraak. De mallen zijn eigenlijk ook de grootste investering van het geheel. Als de mallen klaar zijn (en goed schoon gemaakt anders mislukken je bandjes) dan kan je het polyurethaan gaan mengen, deze hebben een makkelijke mengverhouding van 1:1 en ik doe dit zelf op gewicht, dat is lekker makkelijk. De volgende uitdaging is om het PU in de mallen te krijgen. Dit kan je gieten en dat zal vast wel redelijk werken, maar ik heb er gelijk al voor gekozen om hier een injectiespuitje voor te gebruiken, dit vind ik zelf makkelijk werken. Na zo'n 16 uur uitharden heb je dan een setje bandjes.

Gezien mijn bandjes het ook uitstekend op hout doen is Marc Stouten ook een groot fan van de bandjes, mede daardoor ben ik sinds het begin van de Souterrain Cup, welke ik samen met Marc organiseer, hofleverancier van de banden voor dit evenement.

Heb je een leuke, mooie of bijzonder racebaan ervaring of anekdote die je met ons wilt delen?

Niet zo zeer, hoewel ik het zelf wel erg leuk vind dat mijn 6 maanden oude zoontje altijd rustig wordt en praatjes krijgt zodra je met hem mijn mancave binnen loopt en hij de racebaan ziet. Hopelijk een toekomstig slotrace-talent.

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Voor mij, als iemand die toch vaak alleen rijdt op zijn eigen baan, is dat niet relevant. Dat wordt pas leuk als je met veel man op een baan rijdt, of als je langere races gaat rijden waar de tactiek van pitstops (dus inclusief tanken) om de hoek komen kijken. Daarnaast vergt het ook een flinke investering om een bestaande baan en alle auto's om te bouwen van analoog naar digitaal en dat vind ik het zeker niet waard op het moment.

Ben je actief op slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?

Ik ben niet zo actief, maar ik lees wel graag mee op slotforum.com en slotcarillustrated.com.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Toen ik aan de bouw van mijn vaste baan begon, ben ik ook aan een blog begonnen om dit bij te houden: Circuitommoord.blogspot.com. Hier houd ik inmiddels ook al mijn andere noemenswaardige slotrace-activiteiten op bij.

Wie stel jij voor om te interviewen voor deze site?

Degene die ik wil voordragen is het slotracende equivalent van de zangeres zonder naam: de slotracer zonder baan, mijn racemaatje Jesper. Verder zou ik het leuk vinden als Klaas Bos, de eigenaar van de Slotraceshop.nl uit Putten, vraagt voor een vraaggesprek.

Marc, bedankt voor dit interview. Succes met je bandenfabriek.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 17 juni 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview Alphons van Meerendonk

Klasse1Slotracing: Formule 1 op schaal 1:24

Racen in Het Souterrain