jeewee

Jan Willem van Capelleveen

Een interview met de initiatiefnemer en samensteller van Racebaaninfo.nl.

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Jan Willem van Capelleveen

Jan Willem van Capelleveen is de webmaster. Racebaaninfo.nl bestaat al meer dan 10 jaar. In racebaankringen is Jan Willem bekend met de nickname JeeWee, een thuisracer met een passie voor het verzamelen van racebaanboeken.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Jan Willem van Capelleveen (1966), ik ben gehuwd en heb twee kinderen. Ik ben de bedenker, beheerder en samensteller van Racebaaninfo.nl. Als contentbeheerder van 3W | WereldWijd Werken, dat een onderdeel is van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, werk ik aan de digitale bereikbaarheid van producten en diensten van de organisatie. Bovendien verzorg ik ‘de communicatie’ en maak onder andere de jaarverslagen en nieuwsbrieven van 3W.

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?

Ik ben niet echt een autoliefhebber. Voor personenauto’s heb ik weinig interesse. Ik zie de auto vooral als een vervoermiddel. Ik ben wel een liefhebber van de autosport. Sinds 1975, dus vanaf mijn negende, volg ik de formule-1. De races waren in die tijd nog niet veel op Tv. Je moest blij zijn met een samenvatting van enkele minuten. Er is veel veranderd. Ik heb jarenlang de races fanatiek gevolgd, maar ik moet zeggen dat mijn belangstelling minder is geworden de laatste jaren. De formule-1 wordt steeds meer een jurysport. Daar baal ik van. Toch ben ik ook door het Max-effect weer meer de trainingen en races gaan volgen.

jeewee

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

Op negenjarige leeftijd kreeg ik voor mijn verjaardag een Fleischmann-racebaan. Ik was meteen verkocht. Vanaf dat moment werd iedere vakantie de racebaan uitgelegd op het tapijt in de woonkamer. Met vriendjes racete ik zeer fanatiek. Op die kruising zijn veel Lotus 40 modellen aan hun einde gekomen. Het was eind jaren zeventig en er waren alleen nog maar mechanische baantellers. Tak, tak, tak. Later kwamen er wel elektronische rondetellers, maar die waren niet te betalen voor een jonge racer. De tijd werd door ons bijgehouden met een stopwatch. Ik kan me herinneren dat de auto’s van Fleischmann er toen al ouderwets, maar degelijk uitzagen. Zo degelijk waren ze nou ook weer niet, want ik heb er geen enkele meer in mijn bezit. Tot ik een jaar of vijftien was, heb ik met de racebaan van Fleischmann geracet. Daarna gingen de baanstukken en modellen in een doos en werd de racebaan op zolder opgeborgen. In 2001 werd mijn aandacht getrokken door een formule-1 set van Ninco. Ik werd gegrepen door de detaillering van de modellen. Slechts één nachtje heb ik er over geslapen en de volgende dag werd de racebaanset gekocht. Ninco Thuisgekomen met de baanstukken en toebehoren, heb ik de racebaan uitgeprobeerd. Ik was een dertiger inmiddels, maar wellicht nog steeds een beetje kind; als een kind zo blij met deze aankoop. De folder van Ninco werd nauwkeurig door mij bestudeerd. Mijn oog viel onmiddellijk op de racecomputer Pole Position. De techniek was in de jaren vooruitgegaan! Een paar dagen later heb ik in Den Haag bij de Houtloods nog een GT-set gekocht met de rondeteller. Vanaf dat moment had ik het racebaanvirus onder de leden en ik denk dat het ongeneeslijk is.

Racebaan: Pleasuredome 4

Race je regelmatig met anderen?

In het Souterrain van Marc Stouten race ik regelmatig met vrienden. We zijn nu met z’n zessen en racen minimaal maandelijks met elkaar. Vaak doen we twee races. Een competitie van een aantal minuten racen en ‘Eruit is eruit’. Iedereen komt aan de beurt op de verschillende banen. Het concept ‘Eruit is eruit’ werkt erg leuk met een drie sporen racebaan. Het lukt meestal niet om alle drie het einde van de race te halen. We racen altijd met auto’s die in de baan blijven staan. Alleen de racers wisselen. Voor deze raceavonden prepareren we dus geen eigen auto’s. Het gaat dus niet om de techniek, maar om de lol van het racen.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?

In het verleden ging ik vaak naar racebaanbeurzen van de SLN. In het buitenland heb ik ook al enkele beurzen bezocht. Ik ben van plan om de eerst volgende beurs van SLN te bezoeken. Het zijn altijd leuke bijeenkomsten waar je de medehobbyisten kunt ontmoeten. Af en toe doe ik mee aan wedstrijden. De laatste keer was de jubileumrace van de slotraceclub Slipstream. Ik vind dit soort laagdrempelige races erg leuk.

Wat is je favoriete merk?

Er zijn veel merken die ik een warm hart toedraag. Ninco is jarenlang een favoriet van mij geweest. Ondanks het feit dat ik de auto’s niet lekker rijden ben ik toch aangetrokken tot Carrera. Soms denk ik erover om over te stappen om 1:24 digitaal van Carrera. Het blijft voorlopig bij dromen.

Verzamel jij iets op racebaangebied?

Ik heb verschillende modellen en thema’s verzameld, maar daar ben ik mee gestopt. Zo had ik de Classics en de Catalunya serie van Ninco tot mijn verzameling. In de beginperiode van mijn slotracewedergeboorte (rond 2001) kocht ik alles wat los en vast zat. Dat heb ik jarenlang volgehouden. Nu koop ik alleen nog modellen waarmee ik race. Ik heb nog wel een verzameling racebaanboeken. Ik heb bijna alle boeken die verschenen zijn. Alleen de boeken die de laatste jaren zijn verschenen, moet ik nog aan mijn collectie toevoegen.

Wat is je favoriete merk voor slotcars?

De beste slotcars worden volgens mij door NSR gemaakt. Ik ben een groot liefhebber van het merk. Deze modellen race goed op alle racebanen. Uiteraard zijn de modellen van Slot.it ook top. Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft? De Lotus 78 van Fly heb ik als laatste gekocht. Dit model heb ik uit jeugdsentiment gekocht. Deze auto stamt uit de tijd dat ik als jonge jongen de formule-1 volgde.

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Ik houd erg van hout. Slechte auto’s vallen door de mand op hout terwijl plastic banen meer vergevingsgezind zijn. Maar plastic banen hebben ook aantrekkingskracht. Mijn persoonlijke voorkeur is Ninco, want het ruwe oppervlak vind ik fijn racen zonder magneet of lood. Dat betekent niet dat de baanstukken van Carrera of Scalextric slecht zijn. Ik heb het allemaal gehad. Alle racebanen hebben voor- en nadelen.

Racebaan: Pleasuredome 4

Heb je een vaste racebaan?

Alleen met korte tussenposen heb ik sinds 2001 geen vaste racebanen gehad. Omdat ik veel heb verhuisd, moest ik vaak een baan weer afbreken. Het voordeel is dat je dan steeds weer iets nieuws kunt uitproberen. Op mijn site en blog heb ik daar door de jaren heen over geschreven. Ninco, Carrera, Scalextric en hout hebben zich afgewisseld. Ik had, door de beperkte ruimte, een kleine Ninco racebaan gebouwd. Omdat ik weer ga verhuizen, heb ik deze baan afgebroken.

Misschien dat ik een mobiele racebaan ga maken. Ik overweeg een overstap naar Carrera.

Welke randapparatuur gebruik je?

De elektronische regelaars van Slot.it vind ik geweldig. Ik heb er nu drie. Twee voor bij de baan en één voor in mijn racekoffer. Voor de baantelling maak ik gebruik van de nieuwe brug van DS Racing en oude baanteller. Ik heb de DS 200, die ik al meer dan 12 jaar gebruik.

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Zoals zoveel racers heb ik een polybutler. De spullen die ik meeneem zullen niet afwijken van wat andere racers gebruiken. Ik gebruik de koffer ook thuis als een soort van werkplek. Alle basisspullen, zoals gereedschap en onderdelen, zitten in de laatjes. Ik neem altijd een aantal verschillende auto’s mee om uit te proberen op de racebanen van anderen. Tegenwoordig heeft de leesbril een vaste plek gekregen in de koffer. Voorheen had ik alleen een schroevendraaier nodig, maar nu kan ik geen schroef je meer aandraaien zonder bril.

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Ik heb het al op mijn site geschreven. Ik vind het jammer dat er geen standaard is. De grote fout van de racebaanindustrie is het gebrek aan samenwerking tussen de grote racebaanmerken. De merken hadden kunnen leren van de modeltreinhobby. Daar heeft standaardisatie geleid tot een universeel systeem, het multiprotocol, dat in alle schalen wordt toegepast. De racebaanhobby lijkt slachtoffer te worden van het feit dat de technische mogelijkheden niet volledig benut worden. De hobby lijkt daardoor stil te staan en stilstand is achteruitgang. Pas als de racebaanclubs massaal overstappen op digitaal racen, zullen de thuisracers volgen, want dan zijn de racebaanmerken min of meer gedwongen samen te werken of heeft een systeem een dominante positie ingenomen.

Ben je actief op slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?

Van tijd tot tijd ben ik actief op de fora. Slotforum en SlotcarIllustrated zijn de fora waar ik de meeste tijd doorbreng. Wekelijks bezoek ik alle actieve slotraceblogs van de Nederlandse en Belgische slotracers. Ik vind het erg leuk dat mensen hun slotrace-ervaringen delen met anderen.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Naast Racebaaninfo.nl heb ik een blog, Racebaaninfo.blogspot.com. Bovendien ben ik op Facebook actief. Deze pagina kan iedereen volgen.

Doe het nu: like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

Ook heb ik een Engelstalige webiste over slotracen, SlotCarAcademy.com. Deze site is gericht op de internationale racebaanscene, de geschiedenis van het slotracen, racebaanboeken en -magazines.

Wie stel jij voor om te interviewen voor deze site?

Als beheerder van deze site wil ik inzichtelijk maken hoe de racebaanhobby er nu in Nederland en België voorstaat. Wie zijn onze medehobbyisten? Ik wil graag in contact komen met alle actieve racers. Via de e-mail ga ik thuisracers, clubracers, winkeliers en anderen die iets te maken hebben met het slotracen ondervragen over hun racebaan activiteiten.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 3 juni 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview Alphons van Meerendonk

Interview Marc Brevoord

Racen in Het Souterrain