Interview met Jan Maarten van Driel

Interview met Jan Maarten van Driel

”Als kind was er voor mijn broer en mijzelf een klein Jouef baantje. De geur herinner ik nog.“

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Interview met Jan Maarten van Driel

Een vraaggesprek met een slotracer uit Nijmegen. Hoe beleeft Jan Maarten van Driel de racebaanhobby?

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Jan Maarten van Driel, ofwel MaartenCarr, 62 jaar en trotse opa van 4 kleinkinderen. Ze zijn nu nog te jong, maar ik hoop dat ze snel aan de start van Circuit Weldaad zullen verschijnen. Ik woon in de buurt van Nijmegen en heb na 38 jaar werk nu tijd voor andere dingen.

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?

Ik ben geen fanatieke auto‐liefhebber. De LM‐GTE klasse van het WEC‐FIA circus, de Blancpain GT‐series, en bijvoorbeeld DTM zie ik graag. Alleen de GT‐racecars mogen rijden op mijn Circuit Weldaad.

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

Als kind was er voor mijn broer en mijzelf eerst een klein Jouef baantje. De geur herinner ik nog. Later kregen we een achtvormige Scalextric baan. Beiden zijn helaas al vele jaren spoorloos verdwenen. Het was de tijd van Graham Hill, John Surtees, Jim Clark en Jack Brabham. Lang geleden dus!

jan maarten van driel carrera

Zo'n 3 jaar geleden begon het toch weer te kriebelen, ik kreeg meer tijd en ben me gaan verdiepen in digitaal slotracen.

Ben je lid van een slotraceclub?

Ik ben geen lid van een slotraceclub. Op zich mis ik het directe contact met andere Carrera digitaal liefhebbers wel. Nog niet zozeer om te racen dan wel om van ervaringen van anderen te leren. Jammer dat de Carrera Club Nederland niet in de buurt van Nijmegen rijdt.

Race je regelmatig met anderen?

Eens per maand is er op Circuit Weldaad een raceavond. Met 4 a 5 personen wordt er dan gereden om de eer. Elke deelnemer kan vooraf een van mijn Carrera 132 Digital GT auto's uitkiezen. Iedereen heeft langzamerhand zijn eigen voorkeur. De magneten achter zijn eruit, de voorbanden zijn met blanke nagellak glad gemaakt en de achterbanden zijn Slot‐It PT‐25 banden. Dit zijn P6 compound banden.

Het programma Cockpit XP maakt het allemaal extra leuk. We rijden 20 ronden of een afvalrace of op tijd.

jan maarten van driel carrera

Verzamel je racebaanspullen?

Verzamelen niet echt, maar om Circuit Weldaad er wat leuk uit te laten zien, kijk ik wel steeds uit naar leuke items voor de entourage. Zo heb ik een Ferrari Scuderia Racing Team Truck langs de baan staan en een steigerende hengst.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?

Ik ben tweemaal op de SLN-beurs in Houten geweest. Om eens rond te kijken maar voornamelijk, omdat hier Klaas Bos ook staat met zijn koopwaar en Houten voor mij meer op de route ligt dan Putten.

Wat is je favoriete merk?

Ik verkies toch Ferrari al komen de Corvettes en de Aston Martins dicht in de buurt.

Wat is je favoriete merk voor slotcars?

Ik heb gekozen voor Carrera 132 Digital en dat bevalt me tot dusver prima. Ik weet dat Slot‐It en zeker NSR snellere auto ́s maken, maar voor mij gaan de Carrera ́s al bijna te snel. Ik vind het belangrijker dat de auto's gelijkwaardig zijn.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft?

Voor het eerst is dat nu eens geen Carrera. Het is de Ferrari 250 GTO van Fly.

jan maarten van driel carrera

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Ik heb alleen nog maar gereden op het plastic van Carrera. Hout is wellicht iets voor later.

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Ik kan me voorstellen dat als je een flinke collectie analoge auto's hebt, je niet zomaar naar digitaal overgaat. Ik ben echter pas enkele jaren bezig, heb geen analoge auto's en ik ben blij dat ik met digitaal rijdt.

jan maarten van driel carrera

Heb je een vaste racebaan?

Circuit Weldaad is mijn vaste baan. De baanlengte is 33,3m.

Welke randapparatuur gebruik je

Ik heb 6 draadloze regelaars (Carrera digitaal) en gebruik de Control Unit van Carrera. Baantelling is in handen van Cockpit XP. Ik vind dit een prachtig stuk software. Duitstalig maar makkelijk aan te passen met eigen geluidfragmenten. Zeer gebruikersvriendelijk en veel actieve Duitse gebruikers.

Wat doe je aan de auto’s voordat je gaat racen met je maatjes?

Voordat we gaan racen kiest ieder een auto uit. Dit zijn mijn auto’s die door mijzelf vooraf al rijklaar zijn gemaakt. Ik haal de spiegels en spoilers eraf, magneten eruit, stof eraf, voorbandjes glad, achterbanden vlak geschuurd en schoon. Per auto kan vooraf de minimum snelheid en remweg ingesteld worden. Dit is vooral handig wanneer er kleine kinderen willen meedoen.

Je gebruikt dus Cockpit. Maak je gebruik van de vele mogelijkheden?

Klopt, het tijdregistratie-programma dat we gebruiken is het Duitstalige Cockpit XP. De standaard veelal Duitse geluidsfragmenten die daarbij horen zijn door mijn eigen wav-files vervangen. Ik koppel de namen van de deelnemers aan de door hen gekozen auto’s en regelaars. Ik geef ook de racevorm op. Dit kan per aantal ronden, racetijd, met of zonder tanken, tankinhoud en nog meer. Cockpit roept vervolgens iedereen op om aan de start te verschijnen en vervolgens Countdown.. en racen maar.

Wat doen jullie met het inzetten van de auto’s?

Als we rijden gebeurt dat zonder marshalls. We verspreiden ons rond het circuit. Ieder heeft een standaard draadloze Carrera duimregelaar met wisselschakelaar, die vooral is gekoppeld aan de gekozen auto. Rondom het circuit bevinden zich drie schakelaar waarmee snel de stroom van de baan uit- en aangezet kan worden. Vliegt jouw auto eruit dan druk je senl op de ‘chaos-schakelaar’ die het dichts bij jou in de buurt zit. Alle auto’s stoppen dan natuurlijk omdat er geen stroom meer op de baan is. De auto wordt er weer ingezet en we drukken weer op de knop. Ik heb er voor gezorgd dat op het start-finish baanstuk onder stroom blijft staan, zodat het Cockpit blijft werken. Overigens, degene die eruit vliegt, krijgt wel een strafpunt.

Geeft het digitale systeem meerwaarde aan het racen?

Naast de mogelijkheid van baanwisselen heeft het digitale racen de nodige voordelen. Je kunt andere daarmee ook dwarszitten, maar omdat er drie dubbele wissels zijn en twee enkele komt er al snel een mogelijkheid zaken recht te zetten. Vooraf stel ik de tankinhoud zo in dat er per race circa twee of drie keer getankt moet worden. Raakt de tank bijna leeg dan neemt de maximum snelheid van de auto automatisch wat af. Doorrijden met een echt lege tank kan met hele lage snelheid, maar er worden dan geen ronden meer geteld. Dus tanken is noodzaak.

Op deze manier zijn er zes racers tegelijkertijd mogelijk. Wij rijden meestal met vier personen. We maken daarnaast wel gebruik van de mogelijkheid om één of twee ghostcar of autonomous car mee te laten doen. Deze auto rijdt met en snelheid die vooraf zodanig is ingesteld dat deze ghostcar nergens de baan uitvliegt. Overigens is deze auto voorzien van magneten. De ghostcar neems willekeurig wissel. Erg onvoorspelbaar dus.

De stafseconden van de uitvliegers worden aan het einde van de race door het systeem verrekend, zodat de winnaar bekend is.

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Ik heb nog geen racekoffer.

Ben je actief op slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?

Ik ben blij dat Slottrack weer is opgestart en ik hoop echt dat de relatief kleine groep slotcar liefhebbers die er nog in België en Nederland zijn, op dit Forum actief worden. Het zou jammer zijn als de aanwezige kennis en ervaring die onder slotcar‐liefhebbers aanwezig moet zijn niet wordt overgedragen. Naast Slottrack staan ook het Duitse Freeslotter.de en Slotblog.de, het Slotforum.com en Racebaaninfo.nl bij mijn favorieten.

jan maarten van driel carrera

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Op Slottrack.bbforum.be kun je meer over mijn racebaanactiviteiten lezen.

Wie stel jij voor om te interviewen voor deze site?

Jurgen Blix (van www.blix‐racing.de) enthousiast slotracer, tevens webshop/winkel net over de Nederlands/Duitse grens in Kevelaer.

Jan Maarten, bedankt voor je leuke antwoorden en ik hoop dat je het racebaanvirus kunt overbrengen op je kleinkinderen.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 12 juli 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview met Alphons van Meerendonk

Interview met Klaas Bos

Interview met Marc Brevoord