Interview met Henk Gort

Interview met Henk Gort

”Ik moest op een gegeven moment de rem op de aanschaf van steeds meer auto’s gaan zetten, want met ruim 160 exemplaren zit de zolder gewoon vol.”

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Interview met Henk Gort

Henk Gort – de man acher de blog TwentTrack - vertelt hoe hij de racebaanhobby herontdekte.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Henk Gort en ik werk op de marketing communicatie afdeling van PANalytical, een internationaal bedrijf dat Röntgenanalyse apparaten voor industrie en wetenschap fabriceert en verkoopt.

Ik ben daar al 29 jaar bedrijfsfotograaf en maak alle commerciële en technische foto’s, zoals handleidingen van de instrumenten die het bedrijf maakt en veel van de zaken die daarbij horen. Denk hierbij aan foto’s van de gemeten preparaten, soms ook foto’s bij klanten. Natuurlijk hoort daarbij de fotografie van recepties, groepsfoto’s en pasfoto´s.

interview Henk Gort

Ook ben ik DTP-er en doe de opmaak van alle noodzakelijke reclame drukwerk en ondersteun ik collega’s over de hele wereld. Bijvoorbeeld met het maken van tentoonstellingsmateriaal en advertenties en het organiseren van talenversies. Ook ben ik belast met huisstijlbewaking.

Ben je een autoliefhebber?

Ik vind auto’s leuk, maar dan vooral oldtimers en klassiekers. Ik kijk daarom graag naar Tv-programma’s zoals, Wheeler dealers, Car SOS, Fast & Loud, en niet te vergeten Overhauling, Restoration garage etc. We hebben een super functioneel karretje, een Toyota Yaris, die echter vooral voor het plezier wordt gebruikt, niet voor woon werk verkeer en zo. Ikzelf ga op de Vespa bromscooter naar mijn werk en mijn echtgenote doet de boodschappen op de fiets. Voor ons is een auto beslist geen statussymbool en we hebben zelfs 17 jaar zonder gedaan.

Volg je de autosport?

Heel lang de formule 1 gevolgd, maar de laatste jaren vind ik er niet veel meer aan en ik val erbij in slaap. Weinig echte “karakters” meer in die sport en de echte diehard mentaliteit van een Prost, Senna en Schumacher, zie ik niet meer.

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

Ik kreeg op mijn 11e verjaardag een Lincoln Hi-Rev baantje. Mijn ouders konden zich echt geen Scalextric of Fleischmann permitteren. Een 1:43 ovaaltje op batterijen en kastjes met draaiknoppen als regelaar. Drie jaar later van hetzelfde merk een ‘acht” met heuse knijpers en auto’s die je na overhalen van een palletje extra lawaai kon laten maken – ook op batterijen. Weer twee jaar later kregen we een buurjongen die hetzelfde merk had. De banen aan elkaar geknoopt en met een treintrafo gevoed. Door de te hoge spanning smolten de bodems uit de auto’s en dat was einde verhaal.

Hoe heb je het slotracen herontdekt?

Rond mijn 25e was er een aanbieding in het winkelcentrum waar ik werkte, een Polistil baan en daarmee heb ik, inmiddels getrouwd, ook nog eens mee gespeeld, totdat ook deze baan niet meer bruikbaar was.

24 jaar later, kreeg ik na een superdrukke periode op mijn werk een aardig ‘douceurtje’ en ik besloot die te besteden aan een hobby. Ooit had ik ook nog een tijdje een model treinbaan gehad – helaas verongelukt door een open staand raam waar sneeuw door naar binnen kwam. Het leek me leuk om opnieuw hieraan te beginnen. Ik schrok me echter rot toen ik de prijzen van die spullen zag en moest besluiten om het maar bij een startsetje te houden. Bij proberen van dit setje bleek een wissel defect en ik moest deze laten repareren. Bij afhalen moest ik even op mijn beurt wachten en keek wat verder rond in de winkel. Mijn oog viel op een doos ‘Scalextric’. Diezelfde middag nog kocht ik de grootste set die die winkel in huis had! Een week later had ik een provisorische ‘tafel’ want die ouwe knieën waren inmiddels niet meer geschikt voor langdurig grondwerk. Nog een week later – ik had nog ruim genoeg over van het ‘douceurtje’ kocht ik er nog een startset bij. Mijn zoon die inmiddels al 21 jaar was, kreeg er ook plezier aan dus we raceten bijna elke dag. We hadden toen nog niet door dat je ook zonder magneet kon rijden. Het ging natuurlijk vreselijk snel, maar als je dan uit de bocht vliegt gaat dat ook hard – veel schade.

De baan werd steeds weer opnieuw opgebouwd en de tafel steeds professioneler. Ik ging eens surfen en ontdekte van alles, waaronder de site van SpeedTrack, toen nog in Kampen. We zijn daar op een stormachtige vrijdagavond heen gereden en de mensen daar hebben onze ogen geopend, vooral Roel Bozon. De volgende dag heb ik gelijk de magneten uit de auto’s gehaald en dat bleek pas echt iets van je vaardigheden te vragen. Dankzij de SpeedTrack hadden we ook kennisgemaakt met andere merken dan Scalextric en zaken als tunen, betere regelaars en banden compound.

Rond die tijd begon ik ook met mijn weblog en ik kan daarom zeggen: ‘the rest is history’.

interview Henk Gort

Geïnspireerd door de site van OldSlotracer van Luf Linkert bouwde ik vijf jaar later de houten racebaan TwentTrack 2. Ik sta nog steeds in de lijst van Luf. De bouw van mijn baan wordt beschreven op mijn blog.

Toen ook zoonlief de deur uitging en een paar slotracemaatjes uit de regio hun focus gingen verleggen, ging de boel op een lager pitje.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?

Ik moest op een gegeven moment de rem op de aanschaf van steeds meer auto’s gaan zetten, want met ruim 160 exemplaren zit de zolder gewoon vol. Daarom heb ik ga ik niet meer naar beurzen. Over ruimte gebrek: blogger Frank103 gaat nu zeggen, dat ik dan die sauna meer eens weg moet doen, om plaats te maken voor auto’s.

Ik ga niet meer naar clubraces de laatste paar jaar. Door omstandigheden ben ik nogal eens verhinderd, maar het is ook wel veel van hetzelfde, zoals eindeloos Classic races. Het laatste wat ik deed, was racen bij Marc Stouten.

Wat is je favoriete merk?

Hoewel ik met Scalextric begon, het merk heeft veel keuze uit mooie modellen, kwamen toch al snel de slot.it auto’s op mijn pad. Als je ze koopt zijn ze direct al van goede motoren, velgen en banden voorzien en hoef je ze alleen maar af te stellen en niet allerlei materiaal erbij aanschaffen. De tuning spullen die ze leveren, kun je ook vinden op diverse Ninco modellen. Slot.it is dus wel mijn favoriet.

interview Henk Gort

Verzamel jij racebaanspullen, slotcars, merken?

Niet echt verzamelen, hoewel je dat met ruim 160 auto’s wel zou zeggen. Ik kocht wat ik mooi vond en als echte Nederlander natuurlijk, goedkoop was en waar ik anderen snel mee zag rijden. Ik heb wel een tiental verschillen Corvette modellen, waar ik wel bewust naar op zoek was. Op en rond de baan zie je ook wat 1:32 statische modellen als aankleding. Op het ‘centerfield’ een kleine classicshow, laatstelijk aangevuld met een tractor, een Lanz Buldog.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft?

Dat was de Sideway Ford Capri.

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Absoluut hout – de reden waarom ik TwentTrack 2 heb gebouwd - en het gevoel wordt dan, naast het ontbreken van hobbels elke 30 cm, erg bepaald door de gebruikte verf. Daar is overigens Marc Stouten beter in geslaagd dan ik zelf. Ik kan me er alleen niet toe brengen diezelfde verf op mijn eigen baan aan te brengen.

interview Henk Gort

Race je regelmatig met anderen bij je thuis of elders?

Helaas niet meer - behalve de race bij Marc en de `training` daarvoor met PorscheHarry en FerryFazt.

Welke randapparatuur gebruik je?

Per baan gebruik ik een aparte Velleman voeding. Ik heb een DS200 timer met een uit onderdelen vervaardigde meetbrug en Slot.it regelaars, waarvoor ik ooit een uitgebreide handleiding voor heb geschreven. Verder heb ik nog een zelfgemaakte ´magneetkrachtmeter´, overigens buiten gebruik voor de privébaan, want daar werken magneten niet op, en een omgebouwde Tamiya snelheidsmeter.

Ben je lid van een slotraceclub?

Niet meer. Een tijdje lid geweest van SpeedTrack, maar dat vond ik op den duur te ver van huis.

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Heb ik maar die wordt alleen maar meer geladen bij deelname aan een race.

Heb je een slotrace-ergernis?

Eigenlijk niet, behalve dit er hier in de omgeving van Twente geen club zit.

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Ik mag hier geen mening over hebben, want ik heb dit nog niet geprobeerd.

Ben je actief op slotracefora?

Nee.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Op mijn blog TwentTrack.

Wie stel jij voor om te interviewen voor deze site?

Wellicht Roel Bozon?

Henk, bedankt voor dit interview. Ik hoop weer veel updates te zien op je leuke blog. Keep on slot car racing!

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 26 augustus 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview met Alphons van Meerendonk

Interview met Klaas Bos

Interview met Marc Brevoord