Interview met Frank Goyaerts

Interview met Frank Goyaerts

”Ik focus mij met mijn shop op de slotracer die zelf graag wilt bouwen en met de Classic Cup op die rijder waarbij een leuke dag met mede hobbyisten voorop staat.”

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Interview met Frank Goyaerts

Een interview met de eigenaar van de shop FrankSlot.nl.

Wie ben je en wat doe je?

Frank is de naam, 46 jaar oud, projectmanager bij een grote IT-organisatie. Getrouwd, 2 kids en wonende in de Flevopolder. Eigenaar van FrankSlot met "Alles voor de Fervente Slotracer" en organisator van de Classic Cup. Ik focus mij met mijn shop op de slotracer die zelf graag wilt bouwen en met de Classic Cup op die rijder waarbij een leuke dag met mede hobbyisten voorop staat.

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?

Een autoliefhebber ben ik zeker, van jongs af aan, ik kan genieten van de techniek en de passie daaromheen. De autosport volg ik amper, de tijd ontbreekt. Toevallig heb ik dit jaar op Eurosport het 'Goodwood Festival of Speed' bekeken. Geweldig hoe daar zo'n oude racer over het parcours wordt gejaagd! Minimaal eenmaal per jaar ga ik naar Zandvoort of Assen, om de lucht op te snuiven. Vorig jaar heb ik de 'Grand Prix in Zandvoort' bezocht, dit jaar wordt het waarschijnlijk de 'Gamma Racing Day' in Assen.

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

Mijn vader had nogal eens wat spulletjes overgenomen van Walco, een bekende modelbouw- en gereedschapwinkel in hartje Haarlem. Daarnaast was hij ook vaak te vinden bij de firma Korstjens op 't Houtplein, waar hij ook zaken mee deed. Zodoende had ik van jongs af aan al redelijk wat race- en treinbanen om mij heen.

De oude Triang Minic 1/64 racebanen waren daarin wel het mooiste, maar ook de moeilijkste om aan de praat te krijgen. Meer dan eens gaf een motor vergezeld van een klein rookpluimpje de geest.

In de begin jaren '90 is het vuur voor het slotracen opnieuw aangestoken door een jeugdvriend die werd uitgenodigd voor een race bij Perry Dekker in Dordrecht, een grand finale van enkele regionale races. Sinds die tijd is het vuur niet meer uitgegaan.

frankslot

Race je regelmatig met anderen?

Tijdens de door mij georganiseerde Classic Cup natuurlijk, maar helaas door tijdgebrek moet ik mij daar tot beperken. Verder probeer ik elk jaar wel mee te doen met de JMMC bij SRA. Daarnaast is mijn jongste zoon behept met het slotracevirus. Samen zijn wij bezig met de SCX-baan. Elke week bouwen we wel een andere baan op.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen ?

Ik focus mij niet zo op racebaanbeurzen, de hobby beleven aan de baan is meer mijn ding.

Wat is je favoriete racebaanmerk en waarom?

Dat is zo veranderlijk. Mijn favoriete merk op dit moment is MRRC. Waarom? Omdat zij toch een link weten te leggen van hedendaagse slotracetechniek met modellen uit het verleden, met een prima prijs/kwaliteit verhouding. Het universele Sebring chassis zorgt er ook voor dat als je de body kan uitwisselen, met enig knutselwerk zijn ook bodies van andere merken bruikbaar.

Verzamel jij racebaanspullen, slotcars, merken?

Nee, ik heb mij voorgenomen geen racebaanspullen meer te verzamelen. Mijn insteek is nu dat ik als ik een slotcar niet meer gebruik, deze op marktplaats gaat voor een leuk prijsje. Dan kan een andere slotracer er nog plezier aan beleven.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft?

Dat ik een kant-en-klare slotcar heb aangeschaft, is een tijdje geleden. Meestal bouw ik zelf een slotcar op, enkele maanden geleden heb ik een MRRC chassis opgebouwd en voorzien van een Carrera Evolution BMW 2002 kapje. Dat gaf voer voor een leuke discussie met een mede slotracer :-). Het is een smal autootje en ik moet er nog flink aan werken, maar dat geeft meer voldoening dat zo'n kant-en-klaar model.

Voor volgend jaar heb ik mijn oog wel laten vallen op een raceklaar model, een SRC Porsche 914. Alhoewel ik stiekem hoop dat daar een white kit van op de markt gebracht wordt.

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Ik heb geen voorkeur, de minste ervaring heb ik op Ninco, de meeste op Fleischmann en Carrera Evo. Je moet ondergrond nemen zoals die is, de slotcar daarop afstellen is echt een kunst, daar heb ik nogal eens moeite mee. Rijders die hun slotcar kunnen afstellen op een willekeurige baan zijn echte kunstenaars in mijn ogen.

Heb je een vaste racebaan? Wat is het thema, vorm, idee erachter?

Een vast racebaan heb ik niet meer. De laatste was een Plazidus 3-sporen baan, maar die heeft het veld moeten ruimen.

frankslot

Welke randapparatuur gebruik je?

Ik ben een beetje verknocht geraakt aan de simpele Proffesor Motor diode regelaar. Een speciaal voelertje van Slotdevil voor het meten van de bodemspeling is ook altijd binnen handbereik. Verder is de Magnet Marshall nog altijd een must, zeker bij de Classic Cup voor het meten van magneetkracht van motoren. Het apparaatje wordt niet meer gemaakt en dat is best jammer. Er zijn de laatste jaren ook veel kwalitatief goede producten van de markt verdwenen, juist omdat dat er onvoldoende vraag naar was. Daar verkijken slotracers zich nog wel eens op.

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Ik heb wel een racekoffer en die is helemaal vol met allemaal onderdelen. Meestal neem ik naar de races zo weinig mogelijk mee, omdat ik voor de organisatie van de Classic Cup al zoveel meesjouw. De racekoffer beperkt zich meestal tot een schroevendraaier, kleine onderdelen, tape en een plankje. Het is een beetje de MacGyver-methodiek. Als ik onverhoopt toch iets nodig heb zijn er altijd wel medehobbyisten die kunnen helpen, andersom gaat dat ook zo. Die saamhorigheid van deze hobby gezamenlijk beleven is geweldig.

frankslot

Heb jij een slotrace ergernis?

Niet zozeer ergernis, wel verbazing over de enorme diversiteit in zo'n kleine wereld.

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Daar vraag je mij wat: lane changes, pitstops en versimpelde mogelijkheden voor het inzetten van ontspoorde slotcars zijn echt heel erg mooi, maar ik ben in het algemeen niet bijster positief over digitaal slotracen als serieuze verandering binnen de slotracewereld op dit moment. Mijn bezoekje enige tijd geleden aan een club in Purmerend die een digitale SCX baan gebruikte, was wel een eye-opener. Ik verbaasde mij over het kunst-en-vliegwerk dat benodigd is om de baan optimaal in te zetten.

Digitale ontwikkelingen gaan snel en ik zie ook maar enkele pogingen om tot een goede structuur te komen binnen het digitale slotracen. De goede initiatieven die ik nu zie zijn van Slot.it Oxygen en Scorpion, maar ik bespeur weinig banen die daarmee uitgerust zijn.

Mijnsinziens is standaardisering een must, pas dan kunnen er serieuze investeringen gedaan worden, zeker in een relatief kleine markt als racebanen. Bijna elk racebaan merk heeft nu een eigen systeem, wat ook nog eens kan wijzigen om de zoveel jaar. Da's niet bemoedigend voor een slotracer om een diepte investering te doen. Je loopt ook zomaar de kans dat het digitale slotracen het onderspit delft tegen andere nieuwe ontwikkelingen. Zo is naar mijn idee is het verschil met kleine afstand bestuurbare auto's gering. Kijk maar eens naar wat Siku nu op de markt heeft gebracht met Siku Racing. Ik zie dat voor digitaal slotracen in de grote markt als een serieuze concurrent.

Ben je actief op andere slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?

Nee, ik ben niet actief op slotracefora, ik beleef de hobby aan de baan. Af en toe een Google zoekactie naar een bepaald onderwerp geeft verrassend vaak HomeRacingWorld in beeld. Een aanrader, het is een site met veel leuke info.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Aan de baan tijdens een slotrace-evenement.

Wie stel jij voor om te interviewen voor deze site?

Probeer eens een voorzitter van een slotrace club te interviewen, de hoeveelheid tijd die gestoken wordt om zo'n club draaiende te houden is enorm. Die mensen verdienen veel waardering voor hetgeen ze doen.

Frank, bedankt voor dit interview. Ik hoop dat je nog veel mooie classic races mag organiseren en veel succes met je shop. Overigens heeft Racebaaninfo al gesproken met de mensen achter de CarreraClub en slotraceclub Slipstream.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 5 augustus 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview met Alphons van Meerendonk

Interview met Klaas Bos

Interview met Marc Brevoord