Interview met Ferry Musters

Interview met Ferry Musters

”De Goedheiligman ben ik daar nog altijd zeer dankbaar voor zijn keuze van een Scalextric racebaan.”

Racebaaninfo.nl – JeeWee over slotcars en racebanen | Bekijk Racebaaninfo ook op Facebook

Interview

Interview met Ferry Musters

In dit vraaggesprek komt - met respect - een oude rot aan het woord; Ferry Musters heeft zijn sporen verdiend in de racebaanhobby.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Ferry Musters alias Ferry Fazzt, leeftijd 59, verkeerstechneut in stad waar altijd wel wat te doen is, vooral met een stoplicht, gehuwd met Ine bijna 30 jaar, geen kinderen maar wel samen met onze Rottweiler Sienna.

Je bent betrokken bij S.L.N.? Kun je vertellen hoe dat zo gekomen is?

Samen met 5 andere Scalextric verzamelaars bij de oprichting van de S.L.N. aanwezig geweest in 1994. Dat was in het restaurant waar de N.A.M.A.C. zijn beurzen organiseert. Er was in zekere zin grote behoefte in deze aparte tak binnen de modelbouw liefhebbers te verenigen. Mijn functie binnen het bestuur van S.L.N. was secretaris, hield mij bezig met het organiseren van de eerste S.L.N. beurzen. De slotrace ruilbeurs was ruim 20 jaar geleden een noviteit in Nederland en naar voorbeeld van de N.S.C.C. swapmeets in Engeland.

Tijdens mijn beurs bezoeken in Engeland goed laten voorlichten over het organiseren van een "swapmeeting", zo was de eerste S.L.N. beurs in Rosmalen, anno 2015 is de S.L.N beurs nog steeds een begrip. De S.L.N. had en heeft tot doel verzamelaars en slotracers nader tot elkaar te brengen en te informeren over was zich in het slotrace wereldje afspeelt. Het clubblad "S.L.N. Clubnotes" was in eerste instantie het bindmiddel voor de Scalextric verzamelaars. Andere doelstellingen van de S.L.N. waren het organiseren van slotrace ruilbeurzen, clubmeetings en het jaarlijks uitbrengen van een clubauto voorzien van het S.L.N. logo, de clubmeetings zijn vervangen door een jaarlijks gehouden cuprace, met altijd een leuke verrassing in de vorm van hoe kan het ook anders dan een S.L.N. cuprace auto met een eigen tempo print logo.

Interview met Ferry Musters

Ben je een autoliefhebber? Volg je de autosport?

Ik ben van jongs af aan auto en autosport liefhebber. Al in een vroeg stadium ging (midden jaren 60) ik al naar de Superstock races op de 400m sintelbaan van het Veldwijk stadion in Hengelo, de sintels zijn inmiddels vervangen door een kunststof atletiekbaan. In de jaren 70 bezocht ik een aantal keren de F1 GP van Nederland. Toen was de toegang nog redelijk betaalbaar, een duinkaartje Zandvoort koste toen werkelijk waar 8,50 gulden!

Ook een aantal keren naar de F1 o.a. GP's van Spa, Hockenheim en de Nurbrugring geweest. De laatste 15 jaar bezoek ik bijna jaarlijks een Indycar races, afgelopen weer de Indy 500 bezocht. Maar ook andere racetracks zoals Homestead (Miami), Sonoma (San Fransico), Laguna Sega en de Nascar race van het jaar, de Daytona 500. Dichter bij huis ben ik bezoeker van de Hellendoorn en de Euregio Rally. Mijn favoriete automerk is Toyota, door velen als oubollig bestempeld, dat klopt in de meeste gevallen ook wel echter deze mensen hebben waarschijnlijk nog nooit in een sportieveling van Toyota gereden, zoals de Celica, MR2, GT86 of Supra.

Interview met Ferry Musters

Wat was je eerste kennismaking met het slotracen?

Dat was zo'n kleine 50 jaar geleden, een racebaan stond op mijn verlanglijst. De goedheiligman ben ik daar nog altijd zeer dankbaar voor zijn keuze van een Scalextric racebaan. Het begon met een ovaaltje met setje met Fj's, ook wel Juniors genaamd. In 1967/68 deed ik mee met regionale voorronden van het NK Scalextric in een speeltuin gebouw in Enschede. Ik werd 2e in mijn klasse en mocht naar de landelijk finale in Amersfoort in het onderkomen van VW importeur Ben Pon. Helaas net niet in de prijzen gevallen, dat mocht de pret niet drukken, deze belevenis vergeet je nooit meer.

Race je regelmatig met anderen?

Een aantal seizoenen wanneer de "R" weer in de maand is met een vrienden club een eigen competitie op drie verschillende circuits met Kyosho Porsches 956 LM klasse 1:28. Helaas kan op dit moment niet geracet worden omdat het onderkomen van de NijRaceRing behoorlijk storm en waterschade heeft opgelopen. Hopelijk staat er volgend seizoen weer iets geheel nieuws.

Ga je weleens naar racebaanbeurzen of evenementen?

Bezoek als het even kan de S.L.N. beurs, in november naar Ruhrslot in Bottrop/Oberhausen en jaarlijks in februari naar Milton Keynes GB, dat is altijd een gezellig uitje met 2 oud bestuursleden en een actief bestuurslid van de S.L.N. Doe al jaren mee aan de S.L.N cuprace en race af en toe mee met de Classic cup en dan de jaarlijkse race op het mooiste thuis circuit "het Souterain" van Marc Stouten. Als er even de mogelijkheid is tijdens mijn vakantie een bezoek brengen aan een slotrace tracks/stores in de States, afgelopen vakantie in Salt Lake City bij de The Slot Car Shop een onderkomen met 5 verschillende racebanen, variërend van kleine H0 tot mega grote houten 8 sporen baan.

Interview met Ferry Musters

Wat is je favoriete racebaanmerk en waarom?

Dat is toch wel Scalextric, maar dan wel de auto's van voor 1975. Scalextric had van het begin af aan al veel diversiteit in de modellen en wat ook uniek was dat Scalextric het Goodwood circuit als voorbeeld had genomen van de gebouwen tot de TV toren met camera man en radio verslaggever aan toe, en niet te vergeten de hekwerkjes, prachtig en allemaal zeer gedetailleerd.

Verzamel jij racebaanspullen, slotcars, merken?

Ik verzamel geen racebaan spullen, wel slotcars van diverse merken maar dan alleen van Toyota de Supra's en Celica's. Het marktaandeel van deze modellen is niet zo groot, bijkomend voordeel is dat de kosten binnen de perken blijft. De verzameling bestaat inmiddels alweer uit zo'n 60 sportieve Toyota's in verschillende uitvoeringen. Verder heb ik een paar verschillende 1:24 handmake Celica's voorzien van een Plafit chassis.

Interview met Ferry Musters

Wat is je favoriete merk voor slotcars?

NSR zijn heerlijke auto's om mee te racen, b.v. in de Classic cup. Verder vermaak ik mij met oude chassis van K&B 1:24, heel simpel en eenvoudig te gebruiken voor scratchbuilding.

Welke slotcar heb je als laatste aangeschaft?

Dat is eigenlijk een bouwpakketje welke ik ga om bouwen (scratchen) naar een slotcar. Het is een Toyota S800 de uitdaging zit hem hierin om het juiste chassis te vinden, het is een mirakels klein opdondertje.

Op welke ondergrond race je bij voorkeur?

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een 1:24 houtenbaan, op kunststof is mijn favoriet Carrera 1:24.

Heb je een vaste racebaan? Wat is het thema, vorm, idee erachter?

Ik had een vaste Carrera baan de "NijRaceRing" een eigen ontwerp. De ingrediënten waren een gedeelte met snelle stukken en een technisch gedeelte met allerlei bochten met verschillende bochtstralen met brede slipstroken en een lengte bijna 25 meter. Verder moest het eenvoudig zijn om de auto's die er uit waren gevlogen er zonder te veel hinderen weer terug op de gezet konden worden. Dus de makkelijk bochten met een grote straal achter op het circuit.

Interview met Ferry Musters

Welke randapparatuur gebruik je?

De DS 200 is voorzien van start/stop-box dat is aangesloten op een eigengemaakte "deadstrip" baanstuk, eenvoudig en simpel. De handregelaars zijn van Parma of ACD pro, afhankelijk van de soort racebaan.

Heb je een racekoffer en wat zit er in?

Eerlijk gezegd is mijn racekoffer is meer een opslag koffer voor beursbezoek dus met spullen om te ruilen of te verkopen. Auto's waarmee ik meestal race zijn de Ford GT40 en Porsche 917 van NSR.

Heb jij een slotrace ergernis?

Als je er in de buitenbocht er eentje inhaalt, dan eruit wordt getikt en daarna de schuld geven aan degene die in de binnenbocht rijdt, maar even de consequenties vergeten als je buiten om in wilt halen.

Wat is jouw mening over digitaal slotracen?

Een aantal jaren bij mijn buurman een keertje bij de introductie van digitale racebaan bij de Scalextric importeur getest maar verder ben ik niet gekomen. Kan er geen eerlijk oordeel over geven, er is in de tussen tijd natuurlijk door ontwikkelt maar zou niet weten hoe de stand van zaken momenteel is.

Ben je actief op andere slotracefora? Welke sites bezoek je regelmatig?

Ik kijk regelmatig op diverse blogs, sites en YouTube zijn altijd wel aardige dingen te zien, heb niet echt een voorkeur.

Waar kunnen de lezers meer van je zien?

Heb zelf een blog FeryFazzt moet wel bekennen dat ik het blog niet meer actualiseer. Wie weet komt het er wel weer een keertje van.

Wie stel jij voor om te interviewen voor deze site?

Ik stel voor Harold Wiggers alias Porsche Harry.

Interview met Ferry Musters

Ferry, bedankt voor dit interview.

Stuur een e-mail als je ook geïnteresseerd bent in een vraaggesprek met Racebaaninfo.nl.

Gepubliceerd op 21 oktober 2015

Auteur: Jan Willem van Capelleveen / @jwvcapelleveen

Like en volg Racebaaninfo.nl op Facebook

3 leessuggesties:

Interview met Alphons van Meerendonk

Interview met Klaas Bos

Interview met Marc Brevoord